webForumDet fria alternativet

Skapa prev-nextlänkar för innehåll som döljs mha overflow:hidden;

JavaScript

1 svar · 401 visningar · startad av torgil

Medlem sedan mars 20041 inlägg
Frågan#1

Hejsan!
Hittar inget material på nätet som täcker mitt problem, så jag fråga om någon av alla duktiga medlemmar här kan lösa detta eller peka mig i rätt riktning.

Alltså:
Jag har en dynamiskt laddad horisontell tabbmeny som liger i en div som skall vara 100% bred och en fast pixelhöjd, och det finns inga marginaler för att scrolla innehållet i denna div om tabbarna blir fler än vad användarens läsarfönster tillåter. Overflow är satt till hidden, och jag är ute efter en funktion som kan känna av om det finns innehåll(tabbar) som ligger utanför den faktiska bredden(100% av användarens läsarfönster minus sidmarginaler), och i sådant fall kan användas med prev-next-länkar av något slag för att visa de tabbar som inte är synliga, en i taget eller likande. Ungefär som bläddringen mellan blad i excel, eller Dreamweavers toppmeny med öppna dokument.

Det skall gå att lösa med javascript/DOM scripting, men jag har ingen aning om hur...

Finns det någon här som har en aning om hur man skall gå tillväga för att skapa en sådan funktion är jag ytterst tacksam.

Medlem sedan dec. 20025 483 inlägg

Om tabbarna har en enhetlig bredd vet du med (NoTabs * TabWidth) > DivWidth om prev-/nextlänkar behövs.

Har tabbarna olika bredd kan du loopa igenom dem och summera bredden, och sedan jämföra med <div>:ens bredd.

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)