webForumDet fria alternativet

upplösning, full-sceen osv???

10 svar · 801 visningar · startad av mekkfabrics

mekkfabricsMedlem sedan feb. 200734 inlägg

Jag vet inte riktigt hur jag ska formulera min fråga men här är den iallafall:
Jag behöver hjälp med hur man ska tänka och lägga upp en design för en site vad det gäller storlek och då menar jag pixlar, upplösning, tex om jag gör en site i flash som är 1024x768 då blir ju den fullscreen på en dator som har den upplösningen men inte på en dator som har tex 1280x1024 men hur ska jag tänka/göra om man vill att sidan ska bli full-screen och få plats i alla upplösningar som många siter som jag sett gör utan att bilder osv blir konstiga i propotioner och sånt. Jag antar att detta är en java-script och säkert en flashfråga, men jag behöver framför allt lite klarhet i detta, jag gör grejer mest i flash. Jag hoppas att ni förstår vad jag menar!
Tack så länge/Martin.

Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Du ska egentligen inte bekymra dig så mycket över det där. Har man bredder på 1280 eller 1024 eller 1600 eller annan "högre" upplösning, så använder man extremt sällan hela skärmen för ett enda fönster i alla fall. Man använder ju högre upplösning och större skärmar för att FLER fönster ska vara framme samtidigt och för att få bättre översikt.

Gör du sajter för datorer (alltså inte t.ex. handheld) så håll runt 800px. Folk brukar ha webbläsarfönstrets "viewport" ungefär så brett. (Kan man förresten inte göra vektoriserat i flash, så att sajten anpassar sig till webbläsarens storlek?).

Jo det funkar väl, men kolla på denna länk hur uppför den sig din dator? På min mac med safari så blir den full-screen 1024x768 och samma på en annan mac med 1280x1024.
I koden på siten så står det en massa om tex available height osv, koden verkar tvinga fönstret att öppna sig efter vad användaren har för upplösning, eller? koden innan man klickar enter alltså.

mekkfabrics skrev:

Jo det funkar väl, men kolla på denna länk hur uppför den sig din dator? På min mac med safari så blir den full-screen 1024x768 och samma på en annan mac med 1280x1024.
I koden på siten så står det en massa om tex available height osv, koden verkar tvinga fönstret att öppna sig efter vad användaren har för upplösning, eller? koden innan man klickar enter alltså.

Heh... nej, jag vill inte kolla. Jag gillar INTE när nån webdesigner nånstans inte fattar att JAG vill sköta MINA webbläsarfönster som JAG vill.

Sånt där är ett j-vla oskick. Du ska inte pyssla med sånt.

Oj!
Jag har aldrig stört mig på det här, har alltid tänkt att det är en del av upplevelsen på en site som kör en sån grej, lite som att visa en tavla eller liknande, är det inte bara att minimera fönstret själv om man tycker att det är jobbigt att det blir full-screen. Men det är jag det, jag har min lilla 12tums bärbara, varför vill man titta på flera fönster samtidigt? Men man är väl olika ;)

cascaMedlem sedan feb. 20005 891 inlägg

Danne V skrev:

Gör du sajter för datorer (alltså inte t.ex. handheld) så håll runt 800px. Folk brukar ha webbläsarfönstrets "viewport" ungefär så brett. (Kan man förresten inte göra vektoriserat i flash, så att sajten anpassar sig till webbläsarens storlek?).

Nja, jag tycker 800 pixlar i dagsläget känns lite i underkant. Du kan hitta en skärm som pallar med högre upplösning i varje svenskt grovsoprum, och påfallande många som ligger där över (mellan 1024x768 och 1280x1024) surfar fortfarande i fullskärm. Har du större upplösning än så, visst, du kör antagligen inte fullskärm, men 800 pixlar? Snarare uppåt 900-1000 pixlar i bredd tycker jag är acceptabelt idag.

casca skrev:

Nja, jag tycker 800 pixlar i dagsläget känns lite i underkant. Du kan hitta en skärm som pallar med högre upplösning i varje svenskt grovsoprum, och påfallande många som ligger där över (mellan 1024x768 och 1280x1024) surfar fortfarande i fullskärm. Har du större upplösning än så, visst, du kör antagligen inte fullskärm, men 800 pixlar? Snarare uppåt 900-1000 pixlar i bredd tycker jag är acceptabelt idag.

Det finns lite mer eller mindre seriösa undersökningar här och där om detta. Bl.a. har jag för mig Johansson på 456 Berera Street också har skrivit nåt, men orkar inte leta.

Jag tror mig ha sett på flera ställen att ungefär hälften av alla surfare ligger med en viewport på ca 800px fortfarande. Självklart varierar det beroende på målgruppen. Men jag tycker man ska vara lite försiktig. Och framförallt inte tvinga användaren in i fullskärmsläge med nåt javascript.

viewport, vad är det egentligen?

mekkfabrics skrev:

viewport, vad är det egentligen?

Alltså gluggen i fönstret där webbsidan visas. Själva fönstret med ram och skrollister inräknade är ju 15-30px eller nåt bredare.

cascaMedlem sedan feb. 20005 891 inlägg

Danne V skrev:

Och framförallt inte tvinga användaren in i fullskärmsläge med nåt javascript.

Ja se där är vi eniga i alla fall! (y)

stattinMedlem sedan jan. 2005713 inlägg

min dator är inte normal tror jag, eller så bejöver jag glasögon

kan ju tillägga att jag har 1400 * 1050 i upplösning och ändrar jag det då blir det fullstänindigt åt helvete. :bla

vada_litet.bmp
131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)