webForumDet fria alternativet

Hjälp att byta ut showModalDialog

2 svar · 404 visningar · startad av KrpSvedberg

KrpSvedbergMedlem sedan okt. 200558 inlägg

Ja som rubriken antyder har jag tagit över ett projekt som använder sig av funktionen showModalDialog i överflöd. Nu behöver jag hjälp att byta ut detta fenomen för att göra verktyget "cross-browser" kompatibelt.

Ett typiskt exempel kommer här:

strTheType = showModalDialog("../../itw/dialogSelectType.asp","","dialogHeight:100px; dialogLeft:75px; dialogTop:75px; dialogWidth:400px;");							
if(strTheType != "" && strTheType != undefined)
{
	sel.pasteHTML("<IFRAME id=\"theShowNewsIFRAME\" name=\"theShowNewsIFRAME\" src=\"../../itw/news.asp?theType="+ strTheType +"\" frameborder=0 allowTransparency style=\"width: 100%;\"></IFRAME>");				
}

Behöver lite hjälp på vägen hur jag ska få samma funktionalitet med en annan metod. Window.open? Kan man få den att fungera likadant? Visa/Dölja en div och returnera ett värde?

Det essentiella här är ju att när man klickar och får upp fönstret med val skall scriptet stanna upp, vänta på returnerat värde och därefter fortsätta. Är det överhuvudtaget möjligt att detta att fungera på ex Firefox?

nitro2k01Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

Nja, Javascript är i det stora hela ett händelsestyrt (Event driven) språk, vilket betyder att "rätt" sätt att göra det på är att skapa en div med två knappar och en iframe i, och lägga event handlers på knapparna. Om du verkligen inte kan få det att funka utan att skriptet stannar upp, så är ditt enda val confirm.

if(confirm("Fråga")){
// Ja
}else{
// Nej
}
KrpSvedbergMedlem sedan okt. 200558 inlägg

nitro2k01 skrev:

Nja, Javascript är i det stora hela ett händelsestyrt (Event driven) språk, vilket betyder att "rätt" sätt att göra det på är att skapa en div med två knappar och en iframe i, och lägga event handlers på knapparna. Om du verkligen inte kan få det att funka utan att skriptet stannar upp, så är ditt enda val confirm.

if(confirm("Fråga")){
// Ja
}else{
// Nej
}

Ok, då vet jag hur det ligger till. Tackar så mycket för hjälpen (y) Då blir det tillbaka till ritbordet ;)

122 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
119 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)