webForumDet fria alternativet

markera option från select (inte bara sätta selected)

8 svar · 601 visningar · startad av ConnyFox

ConnyFoxMedlem sedan aug. 20011 087 inlägg

Jag har en flerradig select i mitt formulär där jag plockar ut information från en databas och skriver ut raderna.

Jag har även gjort så att en specifik rad blir markerad ( SELECTED) dock så blir det så så att den markerade raden inte syns ifall den ligger långt ner i en select med scroll.

Det jag skulle vilja göra är så att den inte bara blir selected utan på något vis sätts i focus och visas också, dvs att selecten scrollas ner så att det markerade värdet visas.

hur löser man det?

stattinMedlem sedan jan. 2005713 inlägg

Sortera om selecten så valt värde hamnar längst upp men då kanske dom hamnar i fel ordning? annars vet jag inte.

doggelitoMedlem sedan juni 20003 076 inlägg

Finns det verkligen någon anledning att ha en scrollad (multiple) select om man endast kan välja ett alternativ?
Och om man kan välja flera så kan alla inte visas ändå!

Det är ingen select där man kan välja flera utan endast en, jag vill att dom skall vara sorterade i bokstavsordning så att sortera om är uteslutet.
och jag tycker det är bättre med en scrollad i just min situation så man får bättre överblick på sidan.

doggelitoMedlem sedan juni 20003 076 inlägg

En variant är att när du postar runt sidan och binder selecten igen så skriver du ut det man valt överst först en gång, sedan listar du samtliga.
I och med det så kommer det värde man valt att visas två ggr., dels överst, dels där det ligger i alfabetisk ordning.
Alt. så filtrerar du bort värdet i den alfabetiska ordniingen och bara visar det överst.

ok.. så jag skall tolka det som att det jag egentligen vill göra inte går att lösa? :/

DenkanMedlem sedan juni 2002256 inlägg

Antar att focus() inte fungerar på option-element?

jawbreakerMedlem sedan jan. 2003296 inlägg

Jag vet inte om jag missförstår något, men du har en selectbox med scroll där endast ett alternativ kan vara valt?
Om denna select inte är satt att vara multiple - och den borde inte vara multiple om endast ett alternativ ska kunna vara valt - så scrollas det väl automagiskt ner så att man ser vilket alternativ som är valt...

<select id="minselect" name="minselect" size="10">
	<option value="1">Alternativ 1</option>
	<option value="2">Alternativ 2</option>
	<option value="3">Alternativ 3</option>
	<option value="4">Alternativ 4</option>
	<option value="5">Alternativ 5</option>
	<option value="6">Alternativ 6</option>
	<option value="7">Alternativ 7</option>
	<option value="8">Alternativ 8</option>
	<option value="9">Alternativ 9</option>
	<option value="10">Alternativ 10</option>
	<option value="11" selected="selected">Alternativ 11</option>
	<option value="12">Alternativ 12</option>
</select>

visar att "Alternativ 11" är valt såvitt jag kan se...

Ja ser man på nu fungerade det faktiskt.. Tackar!

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.86db40fa
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)