webForumDet fria alternativet

window.status endast i <= IE6?

5 svar · 429 visningar · startad av wally_91

wally_91Medlem sedan feb. 2006511 inlägg

Hej alla!

Jag försöker visa en text i statusfältet istället för länken för att underlätta navigeringen.

När jag letade efter ett skript som gjorde detta stod det att det endast funkade i IE och mycket väl funkade det inte i firefox. Men när jag använde IE 7 så funkade det inte heller!

Betyder detta att det endast funkar för IE 6 eller äldre versioner?

Är det då något att satsa på eller kan man göra något fix för detta?

Trevlig kväll!

//wally_91

Peter SMedlem sedan dec. 20025 483 inlägg

Anledningen till att det inte fungerar har att göra med inställningar i webbläsarna. Alltså - det fungerar i både ie7 och ff, men användaren själv måste aktivera det.

TroxyMedlem sedan mars 20041 505 inlägg

Det är inaktiverat i IE7 av säkerhetsskäl.

Status Bar Scripting--Scripts will no longer be able to set the status bar text through the window.status and window.defaultStatus methods by default in the Internet and Restricted Zones. This helps prevent attackers from leveraging those methods to spoof the status bar.

http://msdn2.microsoft.com/en-us/ie/aa740486.aspx

Okej, men ska man skita i detta då eller finns det något fix man kan använda?

dAEkMedlem sedan feb. 20041 816 inlägg

Det är en webbläsarinställning och om det fanns sätt att komma runt dem - speciellt sådana som lagts till av säkerhetsskäl - vore det väl ganska meningslöst att ha lagt till dem från början?

Vill du ge användaren hjälpande text kan du använda title-attributet istället. :)

dAEk skrev:

Det är en webbläsarinställning och om det fanns sätt att komma runt dem - speciellt sådana som lagts till av säkerhetsskäl - vore det väl ganska meningslöst att ha lagt till dem från början?

Jo, det är i o för sig sant.

dAEk skrev:

Vill du ge användaren hjälpande text kan du använda title-attributet istället. :)

Jo, jag vet men jag tyckte att det blev så jobbigt, både för mig och klienten, om det blev för mycket text och tooltip vill jag inte riktigt ge mig in på. Har haft dåliga erfarenheter med det nämligen...

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)