webForumDet fria alternativet

Ajax med javascript framework?! Hjälp mig reda ut begreppen

5 svar · 517 visningar · startad av KoTTeN

KoTTeNMedlem sedan sep. 20011 540 inlägg

Är grymt sugen på att lära mig lite Ajax uttryck, men tycker utbudet är lite stramt och jag har inte riktigt fått alla pusselbitar att falla på plats.

Först och främst: Varför är det bra att använda ett ramverk som MooTools eller Protytope? Är det helt enkelt en bunt funktioner gjorda i JavaScript som gör det enklare för mig att anpassa min sida till Ajax? Med andra ord kan jag mycket fortare och enklare skapa sidor med ajax, även fast jag skulle kunna göra exakt samma sak själv i JavaScript, men då uppfinna hjulet på nytt.

Ajax i sig är ju igen ny teknik utan en samverkan av JavaScript, CSS och XML om jag inte fått det om bakfoten. Alltså ska det vara kompatibelt med alla moderna webbläsare? Men, ramverken MooTools och Protytope måste väl ändå klienten ha installerat till sina webbläsare för att överhuvudtaget kunna ta del av min web 2.0 upplevelse om jag använder någon av dessa ramverk?

Jag är som sagt fortfarande förvirrad och tar tacksam emot svar! :)

wally_91Medlem sedan feb. 2006488 inlägg

KoTTeN skrev:

Men, ramverken MooTools och Protytope måste väl ändå klienten ha installerat till sina webbläsare för att överhuvudtaget kunna ta del av min web 2.0 upplevelse om jag använder någon av dessa ramverk?

Nej, ramverken integrerar du i din sida som en vanlig .js fil.

wally_91 skrev:

Nej, ramverken integrerar du i din sida som en vanlig .js fil.

Aha! Smart! Då är det med andra ord en bunt funktioner som du enkelt anropar från aktuell sida?

Ja, ungefär.

Perfekt, tack för svaren!

Inga problem. Fråga på!

Genererad på 380 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb