Hej! Är det möjligt att skicka med POST-data med en länk utan att blnda in formulär?
Jag vill alltså ha en vanlig länk (<a href...>) som pekar till en fil och bakar in lite postdata på samma gång.
Tack på förhand!
7 svar · 578 visningar · startad av oskob
Hej! Är det möjligt att skicka med POST-data med en länk utan att blnda in formulär?
Jag vill alltså ha en vanlig länk (<a href...>) som pekar till en fil och bakar in lite postdata på samma gång.
Tack på förhand!
Nej, det är inte möjligt i sig, utan du måste ha ett serverskript som gör om det i så fall.
Okej. Kan jag tex länka till en php fil och skicka med datan som GET och med php-filen göra om det till POST?
Typ:
<a href="getToPost.php?var=hej">länk</a>
Hur ska man pilla i php-filen då?
(Antar att tråden inte passa i javascript-delen längre. Kan någon flytta till PHP?)
Ja, det kan du, fast det blir enklare att fylla ett formulär med javaskript.
Typ, i php-filen som du länkar till:
<body onload="self.document.forms[0].submit();">
<form method="post" action="?">
<input type="hidden" name="var1" value="<?=$_GET['var1']?>" />
</form>
</body>
tydal skrev:
Nej, det är inte möjligt i sig, utan du måste ha ett serverskript som gör om det i så fall.
Det där är faktiskt inte alls sant. Du kan skicka POST-data med ajax utan problem. Dock kan du inte ladda upp filer.
GET?
Jo, men om han är ute efter att skicka POST vill han ju inte skicka GET.. ;)
colione skrev:
Det där är faktiskt inte alls sant. Du kan skicka POST-data med ajax utan problem. Dock kan du inte ladda upp filer.
Men laddar man en sida med ajax skickas man väl inte vidare utan den laddas i bakgrunden?
Jag har dock kommit på en lite fulare lösninge med att man har ett dolt formulär på sidan och man där har några gömda (hidden) fält som jag med javascript ändrar name och value på och submitt()-ar. Men om någon har en snyggare lösning med att man mellanlandar i en php-fil så är den välkommen :)