Anton_LMedlem sedan mars 200584 inlägg Hej! Använder mig av en liten popup i Dreamweaver, MM_operbr window.
http://davidsward.se/kompositioner.html --> Lyssna
Nu är frågan, går det ändra i javascriptet så att bara en lyssnapopup går att ha öppen i taget. För nu så kan man spela flera musikstycken samtidigt :bla
<HEAD>
<script type="text/JavaScript">
<!--
function MM_openBrWindow(theURL,winName,features) { //v2.0
window.open(theURL,winName,features);
}
//-->
</script>
</HEAD>
<a href="#" onclick="MM_openBrWindow('music-player/code-files/spelare/Horo_musicplayer.html','','width=295,height=71')">lyssna</a>
Det räcker nog med att du skickar med ett värde i funktionens andra parameter, det vill säga ett namn på fönstret som öppnas. Och att fönstret alltid har samma namn i alla dina länkar som öppnar musikspelaren.
Typ
<a href="#" onclick="MM_openBrWindow('music-player/code-files/spelare/Horo_musicplayer.html','winMusicPlayer','width=295,height=71')">lyssna</a>
Anton_LMedlem sedan mars 200584 inlägg Ja det fungerar, delvis. :) Det går bara öppna en i taget nu, men om du testar att först öppna en ruta och sedan en till så gömmer sig rutan längst bak bland öppna fönster, http://www.davidsward.se/kompositioner.html testa själv så förstår du nog vad jag menar! :) Så då bli ju förjdfrågan hur man skriver en kodrad för "alltid överst" ;)
colioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg <HEAD>
<script type="text/JavaScript">
<!--
function MM_openBrWindow(theURL,winName,features) { //v2.0
foo=window.open(theURL,winName,features);
foo.focus()
}
//-->
</script>
</HEAD>
Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg <body onblur="self.focus()">
colioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg Nja, Danne V det där är inte speciellt.....snyggt eller användarvänligt, man borde ju låta användarna få välja om de ska titta på en annan sida.
Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg
colione skrev:
Nja, Danne V det där är inte speciellt.....snyggt eller användarvänligt, man borde ju låta användarna få välja om de ska titta på en annan sida.
Nejdå. Det är utmärkt att ha i små popupfönster så slipper dom hamna bakom ordinarie fönstret och bli bortglömda. Jag har inget emot användarvänlighet alls. Men en del saker vill jag faktiskt bestämma, som t.ex. det där. Vill dom titta på ordinarie sidan så går det alldeles utmärkt. Varför skulle det inte det? Enda skillnaden är att popupfönstret stänger sig.
Om inte du vill använda skriptet ska du givetvis inte göra det.
colioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg
Danne V skrev:
Nejdå. Det är utmärkt att ha i små popupfönster så slipper dom hamna bakom ordinarie fönstret och bli bortglömda. Jag har inget emot användarvänlighet alls. Men en del saker vill jag faktiskt bestämma, som t.ex. det där. Vill dom titta på ordinarie sidan så går det alldeles utmärkt. Varför skulle det inte det? Enda skillnaden är att popupfönstret stänger sig.
Om inte du vill använda skriptet ska du givetvis inte göra det.
Skulle aldrig falla mig in att använda det där scriptet, synnerligen dålig lösning.
Du kapar användarens möjlighet att minimera fönstret och lyssna på musiken i bakgrunden, fullkomligt idiotiskt. Är du ute efter att användaren inte ska få ha båda öppna samtidigt tycker jag att följande lösning är ljusår bättre:
<body onblur="self.close()">
Plus att man har lite information i fönstret man öppnar, typ:
"Detta fönster stängs om det förlorar fokus."
Ett litet jämförande exempel:
http://member.webforum.nu/2125/foo.html
Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg
colione skrev:
Skulle aldrig falla mig in att använda det där scriptet, synnerligen dålig lösning.
Du kapar användarens möjlighet att minimera fönstret och lyssna på musiken i bakgrunden, fullkomligt idiotiskt. Är du ute efter att användaren inte ska få ha båda öppna samtidigt tycker jag att följande lösning är ljusår bättre:
<body onblur="self.close()">
Plus att man har lite information i fönstret man öppnar, typ:
"Detta fönster stängs om det förlorar fokus."
Ett litet jämförande exempel:
http://member.webforum.nu/2125/foo.html
LOL!!!... hur ska jag ta mig ur det här...... :e
Jag satt nämligen och funderade på både onblur="self.focus()" och onblur="self.close()". Jag använder just onblur="self.close()" i popupfönster nästan jämt, men funderade på om inte onblur="self.focus()" (Always on top) skulle funka för trådskaparen.
Nånstans där ringde telefonen och jag skrev inlägget och snackade samtidigt. Tydligen har jag ingen simultankapacitet alls längre. Det var nämligen self.close jag trodde jag skrev.... :r
colioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg Haha, du får lära dig att prioritera att skriva färdigt inläggen innan du svarar. :D