webForumDet fria alternativet

Byta <table>-bakgrund med hjälp av onClick från meny.

JavaScript

3 svar · 448 visningar · startad av pysokat

Medlem sedan juni 20071 inlägg
Frågan#1

Hej hopp!

Sitter och snickrar på en sida med vanliga gamla iFrames. Har en bakgrund för hela <table> (som ligger på index.htm som mall), men skulle gärna vilja att bakgrunden skiftade när man tryckte på någon annan länk i menyn (som ligger i en iFrame som meny.htm).

Det jag vill är alltså att <table id="t"> byter bakgrund vid klick på en länk i meny.htm.

Såhär ser det ut nu:

I index.htm's <head> har jag:

<style type="text/css">
#t
{ 
background: url(bakgrund1.jpg);
}
</style>

-

I meny.htm har jag länkar, en ser nu ut såhär:

<a href="kyrkan.htm" target="front" onClick="document.getElementById('t').style.background = 'url(bakgrund2.jpg)';">LÄNKLÄNK</a>

--------------------------------------------------------------

Varför vill den inte byta min bakgrund i <table id="t">? Den byter textsida men ingen bakgrund byts. Någon som kan förklara detta och komma med en lösning? Mycket tacksam för svar! :-)

Medlem sedan sep. 2003448 inlägg

Testa att byta:
'url(bakgrund2.jpg)' mot 'bakgrund2.jpg'

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Fattar inte upplägget med iframes och vad-det-nu-var och orkar inte sitta och grubbla på vad du kan tänkas mena.
Kan du inte ladda upp till en server och ge oss en länk så vi får se vad det är du håller på med? Gör du det, så ökar chansen att få mer svar med 100%, chansen att får RÄTT svar med 200% och chansen att få förslag på bättre alternativ med 300%. Typ....

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

Funkar detta bättre?

document.getElementById('t').style.backgroundImage="url(min_pild.jpg)"

Har själv labbat med bakgrundsbilder via js och kom fram till att det var det enklaste sättet som funkar i alla läsare.

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)