EeeeMedlem sedan sep. 2005100 inlägg Har en sida med länkar som hämtas från min databas och vill att andra webmasters ska kunna lägga till en kodsnutt på sin sida för att visa mina senaste länkar.
Efter att ha frågat i aspforumet har jag fattat att det är med javascript man kan lösa det, har sökt igenom forumet samt scriptdelen men inte hittat något.
Någon som har nån lösning på detta i javascript?
aspJS.asp:
<%
'asp koden för koppling av SQL
do until Recset.Eof
Response.Write "document.write ""hejsan: "" + " & recset("någotFrånDatabasen") & " + ""!"";"
'Osv..
Recset.MoveNext
Loop
%>
och be "webmasters" använda denna:
<script language="javascript" src="http://www.minsida.com/aspJS.asp"></script>
Ungefär...
EeeeMedlem sedan sep. 2005100 inlägg Tack, körde scriptet och från aspJS.asp får jag ut följande om jag kör:
document.write "hejsan: " + Länk1 + "!";document.write "hejsan: " + Länk2 + "!";document.write "hejsan: " + Länk3 - del 3 + "!";document.write "hejsan: " + Länk4 + "!";document.write "hejsan: " + Länk5 + "!";
Det verkar ju vara helt i sin ordning, dock blir det helt tomt på sidan där jag kör följande kod:
<html>
<head>
</head>
<body>
<script language="javascript" src="http://www.mindomän.se/aspjs.asp"></script></body></html>
1. Javascript fel du kan inte ha å ä ö.
"Länk1" är en variabel enligt dig i javascript. detta är mitt fel ;)
<%
'asp koden för koppling av SQL
do until Recset.Eof
Response.Write "document.write(""hejsan: " & recset("någotFrånDatabasen") & "!"";")
'Osv..
Recset.MoveNext
Loop
%>
Jag tänker mig variabler + javascript tänk :P ta bort " + från dina koder som jag visade ovan så skall det fungera bättre ;) och förmodligen löser mitt 1. problem :)
voigtann1: åäö gick jättebra i variabelnamn sist jag kollade. Ett stort fel du har gjort är dock att du inte har satt en parentes runt parametern till document.write(). Det är bara i messpråk VBScript som man kan utelämna paranteser hursomhelst.
Däremot undrar jag vad variabeln Länk1 ska innehålla? En odefinierad variabel mitt i allt gör ingen glad.
@ndersMedlem sedan juni 200032 967 inlägg
Det är bara i messpråk VBScript som man kan utelämna paranteser hursomhelst.
Man kan inte göra det precis hur som helst. Faktiskt. Men det är ett messpråk, det håller jag med om. ;)
</ot>
EeeeMedlem sedan sep. 2005100 inlägg Kanske jag som är dum men får bara
Response.Write "document.write(""hejsan: " & recset("någotFrånDatabasen") & "!"";")
Expected end of statement på den raden. (jag har ersatt någotfråndatabasen med data från min databas såklart).
Finns det några nackdelar med att köra iframe istället?
Känns som jag inte ska plåga ihjäl er med frågor...
Stort tack för alla varit så hjälpsamma hittils iaf!
Response.Write "document.write(""hejsan: " & recset("någotFrånDatabasen") & "!"");"
Flytta bara )