Jag har skapat en interaktiv meny (Javascript) med flikar som ligger i ett separat dokument och menyn är inbäddad i shtml-sidorna med hjälp av SSI. När jag för musen över menyflikarna ändrar de färg från vit till grön, precis som de ska. MEN - jag vill att fliken ska fortsätta vara grön så länge jag är på den sidan. Går det att fixa? Är det någon som vet?
Jag har noll kunskaper i php och asp så helst skulle jag undvika det (om nu det skulle vara ett alternativ...).
Jag har skapat en interaktiv meny (Javascript) med flikar som ligger i ett separat dokument och menyn är inbäddad i shtml-sidorna med hjälp av SSI. När jag för musen över menyflikarna ändrar de färg från vit till grön, precis som de ska. MEN - jag vill att fliken ska fortsätta vara grön så länge jag är på den sidan. Går det att fixa? Är det någon som vet?
Jag har noll kunskaper i php och asp så helst skulle jag undvika det (om nu det skulle vara ett alternativ...).
Först en synpunkt som du inte bett om:
Jag tycker att du ska skrota hela din meny och göra en annan. ;)
Att använda bilder, javascript och en tabell som du gör är klumpigt, ger mer KB att ladda ner, är "gammalmodigt" och har ingen fördel alls.
Kolla istället här, under "Horizontal menus": http://css.maxdesign.com.au/listamatic/ där du har en hel hög menyer i CSS som gör precis samma sak fast snabbare och smartare, utan bilder och mer mindre kod. Samt att du får en introduktion till "CSS" (Cascading Style Sheets). Det är så man formaterar saker och ting nuförtiden. Läs mer t.ex. här http://webdesignskolan.com/ ("CSS Grunder").
Till din egentliga fråga:
Idén är att man ger varje menylänk ett "id" på den "egna" sidan som man stilsätter med CSS och helst också tar bort själva länken. Här är ett exempel hur en meny kan se ut. Just denna kodsnutt/meny ska alltså in på "sida 3". De andra ska självklart ha motsvarande där man ändrat just deras detaljer:
I stilmallen (CSS-mallen, alltså) så formaterar man menyn (a-taggarna) som man vill på vanligt sätt. Sen skapar man stilen "active" (eller vad man nu vill döpa den till) och ger den samma attribut som "hover".
Hoppas du fattade nåt av denna virriga förklaring (har bara fått i mig tre muggar kaffe än...)
Sen så formaterar du den "aktuella" sidans länk, men lägger INTE stilen i en exterm stilmall, utan i den enskilda sidan. Om det är sidan 3, så lägger du alltså en stil för "meny3" i huvudet på 3.html och ingen annanstans.
Nu blev det väl om möjligt annu virrigare..... :stud
Jag håller med dig om menyn och jag gjorde faktiskt en css-meny först men fick det inte att fungera med flikarna så jag försökte med Javascript, vilket uppenbarligen inte heller fungerade... ;)
Jag ska ändra tillbaka till css och ge varje menylänk ett eget id, som du beskrev. Det verkar vara en bra lösning! :) Jag tror åtminstone att jag förstår vad du menar. ;)
Att jag använder SSI beror på att det är typ 80 undersidor med olika produkter/servicetjänster (men bara ett antal som det finns flikar till - mycket riktigt).
När det gäller felaktig DTD så förstår jag ingenting men jag ska läsa vidare på länken du gav mig så fort jag får tid. Tack för tipset!!!
Vänliga hälsningar och tack igen! Jag återkommer när jag testat dina goda råd.
/Helena
262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e