webForumDet fria alternativet

Validering av formulär.

3 svar · 524 visningar · startad av phred

phredMedlem sedan nov. 2005333 inlägg

validering av formulär.
Hejsan jag håller på med ett anmälningsformulär vilket jag ska validera innan submit.

När man surfar till sidan så finns det 10 input text efter det finns det 2st radiobuttons med valen Faktura/bankgiro, väljer man faktura så kommer det upp 5st extra input text.

Hur löser jag kollen i javascript ?

if (document.form.radiobutton[0].checked == true) {
  //här vill jag ju göra kollen men det fungerar inget vidare, några tips och idéer ?
}
DufferMedlem sedan mars 2003409 inlägg

Hej,
Vad är det som inte funkar? Är det när man väljer faktura som inget händer eller har du kopplat ett event till ändringar i dina radiobuttons eller är det när du ska kolla vilken som är vald du fastnar?

En offtopic; vad är skillnaden på bankgiro och faktura? =)

mvh

phredMedlem sedan nov. 2005333 inlägg

Det fungerar som så att om jag klickar i radiobutton så dyker det upp 5 extra textrutor (fakturadress) so far so good. när formuläret skickas så kollar jag med javascript och alla fälten är ifyllda, jag kan ju inte validera fakturaadressen om man har valt att betala via bankgiro eftersom man inte fyller i fakturadressen då.

Så på något vis i valideringen så måste jag ju först kolla om man har valt faktura och då ska scriptet kolla om man har fyllt även dessa fält rätt.

DufferMedlem sedan mars 2003409 inlägg

Men då ska det ju funka så som du säger ovan testa annars med

if(document.getElementById("radioFaktura").checked)
// validera de faktura adress osv
} else {
// Validera inte de fälten alltså else kan du strunta i
}

detta förutsätter att du satt ett id på radiobutton för faktura till radioFaktura men det kan du ju ändra!

mvh

Genererad på 367 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb