webForumDet fria alternativet

Duplicera värde i textarea dynamsikt

JavaScript

4 svar · 723 visningar · startad av MickeA.com

Medlem sedan feb. 20034 441 inlägg
Frågan#1

Tjena!
Jag skriver på en ASP sida ut flera textarea's dynamiskt, i nuläget är det 10st men det varierar.
Nu skulle jag vilja att man med en knapptryckning kan kopiera innehållet ut ruta två och klistra in detta värde i de andra (alltså 3-10).
Fält 1 ska aldrig beröras utav den här funktionen.

Jag har gjort några tappra försök, men det funkar inte, så jag tänkte göra om någon kunde assistera mig med det här.

<script type="text/javascript">
function duplicate_it(){
	var i;
	var f = document.foo;
	for (i=2; i<=7; i++) {
		document.foo.t2.value = document.foo.t + i + .value;
	}
}
</script>
<form name="foo" method="post">
<textarea name="t1" style="width: 200px height: 75px;"></textarea><br />
<textarea name="t2" style="width: 200px height: 75px;"></textarea>&nbsp;<a href="#" onclick="duplicate_it();">Kopiera!</a><br />
<textarea name="t3" style="width: 200px height: 75px;"></textarea><br />
<textarea name="t4" style="width: 200px height: 75px;"></textarea><br />
<textarea name="t5" style="width: 200px height: 75px;"></textarea><br />
<textarea name="t6" style="width: 200px height: 75px;"></textarea><br />
<textarea name="t7" style="width: 200px height: 75px;"></textarea><br />
</form>

Det känns som om jag är helt ute och cyklar, så ni kanske har ett förslag eller två?

Tack!

Medlem sedan okt. 2002257 inlägg

Lägg till ett id på varje textarea och kör följande:

function duplicate_it(){
	var i;
	for (i=3; i<=7; i++) {
		document.getElementById('t'+i).value = document.getElementById('t2').value;
	}
}
</script>
</head>
<body>
<textarea name="t1" id="t1" style="width: 200px height: 75px;"></textarea><br />
<textarea name="t2" id="t2" style="width: 200px height: 75px;"></textarea>&nbsp;<a href="#" onclick="duplicate_it();">Kopiera!</a><br />
<textarea name="t3" id="t3" style="width: 200px height: 75px;"></textarea><br />
<textarea name="t4" id="t4" style="width: 200px height: 75px;"></textarea><br />
<textarea name="t5" id="t5" style="width: 200px height: 75px;"></textarea><br />
<textarea name="t6" id="t6" style="width: 200px height: 75px;"></textarea><br />
<textarea name="t7" id="t7" style="width: 200px height: 75px;"></textarea><br />
</form>

Tackar!
Funkar fint!

Medlem sedan okt. 2002257 inlägg

Skulle dock fundera på att göra en mer generell funktion som kan användas på vilken av boxarna som helst. Liknande denna kanske?

function duplicate_it(id){
	var i;
	var count = document.forms[0].elements.length;
	for (i=id+1; i<=count; i++) {
		document.getElementById('t'+i).value = document.getElementById('t'+id).value;
	}
}
</script>
</head>
<body>
<textarea name="t1" id="t1" style="width: 200px height: 75px;"></textarea>&nbsp;<a href="#" onclick="duplicate_it(1);">Kopiera!</a><br />
<textarea name="t2" id="t2" style="width: 200px height: 75px;"></textarea>&nbsp;<a href="#" onclick="duplicate_it(2);">Kopiera!</a><br />
<textarea name="t3" id="t3" style="width: 200px height: 75px;"></textarea>&nbsp;<a href="#" onclick="duplicate_it(3);">Kopiera!</a><br />
<textarea name="t4" id="t4" style="width: 200px height: 75px;"></textarea>&nbsp;<a href="#" onclick="duplicate_it(4);">Kopiera!</a><br />
<textarea name="t5" id="t5" style="width: 200px height: 75px;"></textarea>&nbsp;<a href="#" onclick="duplicate_it(5);">Kopiera!</a><br />
<textarea name="t6" id="t6" style="width: 200px height: 75px;"></textarea>&nbsp;<a href="#" onclick="duplicate_it(6);">Kopiera!</a><br />
<textarea name="t7" id="t7" style="width: 200px height: 75px;"></textarea><br />
</form>

Aha, just, då kopiererar den från Fältet med knappen till alla under det?
Ska kolla mer på det där, tackar!

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)