VinnarenMedlem sedan sep. 2005833 inlägg hehe, joo, det e lite uppgifter. Har löst största delen själv, e lite "småsaker".
har nu iaf denna kod:
for (i = 0; i < myStr.length; i++)
{
if (isLowerCase(myStr.charAt(i)))
{
omvandlat = omvandlat + myStr.charAt(i).toUpperCase();
}
else
{
omvandlat = omvandlat + myStr.charAt(i).toLowerCase();
}
}
men den gnäller på isLowerCase
Fel: isLowerCase is not defined
The_HulkMedlem sedan juni 20031 837 inlägg tror inte funktion isLowerCase är en funktion som ingår i javascript utan tänkte mest på att om du sökt efter det på google eller någon annan sökmotor så kunde du hitta några olika funktioner som andra användare har skapat.
VinnarenMedlem sedan sep. 2005833 inlägg ok, nu börjar det fungera :P :bire
VinnarenMedlem sedan sep. 2005833 inlägg haha, nästa problem. Ska göra en funktion som räknar ut hur om hur många dagar man fyller år.
har följande kod i js-filen:
function fodelsedag ()
{
var inmatadmanad = 0;
var inmataddag = 0;
var manad = 0;
var dag = 0;
inmatadmanad = prompt("Vilken månad fyller du år (1-12)?");
inmataddag = prompt("Vilken dag fyller du år (1-31)?");
manad = Math.round(inmatadmanad - 1);
dag = Math.round(inmataddag);
var nowDate = new Date();
var changedDate.setMonth(manad, dag);
skillnad = Math.floor((changedDate.getTime() - nowDate.getTime())/(1000*60*60*24));
if (skillnad <0)
{
skillnad += 365;
}
return skillnad;
}
nu klagar den på:
Fel: fodelsedag is not defined
Rad: 13
det är i html-filen:
<script language="JavaScript" type="text/javascript">
<!--
fodelsedag();
document.write ("Det är "+skillnad+" Dagar kvar tills du fyller år");
//-->
</script>
samt felmeddelandet i js filen:
Fel: missing ; before statement
Rad: 18, kolumn: 16
Källkod: var changedDate.setMonth(manad, dag);
The_HulkMedlem sedan juni 20031 837 inlägg vad är detta för rad:
var changedDate.setMonth(manad, dag);
du försöker deklarera en variabel och samtidigt använda en metod på den.
det går inte, du har ju inte tilldelat changedDate någonting.
du kan bara anropa funktioner på objekt som är initierade.
/r
Är det uppgifter för någon kurs eller vara lite träningsuppgifter du hittat?
är det för en kurs skulle jag rekommendera dig att läsa kurslitteraturen och vara uppmärksam på föreläsningarna.
det är inte meningen att man ska behöva be om hjälp på alla uppgifter.
har ni ingen som kan hjälpa er?
Sen skulle jag rekommendera dig att använda parseInt(...) istället för Math.round(...) för att konvertera sträng till int.
VinnarenMedlem sedan sep. 2005833 inlägg haha, mjo, får ta o öppna boken §e :stud
en liten icke studierelaterad fråga:
jag har en checkbox, när den är förkryssad så vll jag att min dropdown ruta ska bli tillgänglig. alltså enabled. annars ska den vara synlig, men det ska inte gå att röra den. Hur löser jag det, går det att lösa med javascript?
har denna html kod:
<input name="visa" type="checkbox" id="visa" value="1" />
<select name="namn" id="namn"></select>
The_HulkMedlem sedan juni 20031 837 inlägg du kan hämta objektet med document.getElementById(...) som tar emot ett id.
finns även document.getElementsByTagName(...) som tar emot en taggtyp ('tr', 'div', m.m.) samt document.getElementsByName(...) som tar emot ett namn.
tänk på att id och namn inte är samma sak. id är unikt medans flera element kan ha samma namn, bra sätt att gruppera elementen med.
de två senare returnerar en array av object medans den första returnerar endast ett objekt.
på objektet kan du sätta en parameter som heter disabled (kan sättas till true resp. false).
hoppas det gav dig lite tips.
VinnarenMedlem sedan sep. 2005833 inlägg tack The_Hulk, då har jag lite att prova :birp
VinnarenMedlem sedan sep. 2005833 inlägg hmmm. får det inte att fungera, vet inte om jag försöker med rätta metoder.
har iaf koden:
<input name="visa" type="checkbox" id="visa" value="1" onclick="visa();" />
<select name="namn" id="namn"></select>
function visa()
{
if (document.getElementById("namn").disabled==false)
{
document.getElementById("namn").disabled==true;
}
else
{
document.getElementById("namn").disabled==false;
}
}
hur sjutton ska det vara?? §jr
The_HulkMedlem sedan juni 20031 837 inlägg man använder bara dubbla likhetstecken när man jämför. man använder enkelt för att tilldela värde.
VinnarenMedlem sedan sep. 2005833 inlägg okey, men det fungerar inte iaf, men kan man istället kolla om kryssrytan är förkryssad istället kanske? Kanske fungerar bättre? :OO
The_HulkMedlem sedan juni 20031 837 inlägg testa att använda google, där får man väldigt mycket hjälp.
sök efter "javascript checkbox checked" så kommer du att hitta en hel del hjälp.
Fundera gärna även på att titta i böckerna istället för att fråga här efter varje problem.