stevenetMedlem sedan juni 20001 251 inlägg Hej igen!
Vidarespinning på: http://www.webforum.nu/showthread.php?t=153095
Nu till kruxet. Det ordinarie exemplet fungerar fint i både IE & FF, när det är ingrötat i nedanstående länks kod kommer dock inte de dynamiskt tillagda alternativ med i FF.
Exempel: http://www.stefanaxelsson.se/wf/test.html
Fyll i:
Fråga: test
Svarsalternativ 1: test Poäng: 1
Svarsalternativ 2: test Poäng: 2
Tryck +
Svarsalternativ 3: test Poäng: 3
Tryck på "Lägg till". I arrayen ser ni att bara de första två följde med. Hur lösa? :)
stevenetMedlem sedan juni 20001 251 inlägg Ledsen för bumpning, men är det ingen som har en susning om varför firefox ignorerar formulärfält skapade av javascript? Rent generellt..
Firebug
Här är ett fel: Skriptet hittas inte!
Firebug säger:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//IETF//DTD HTML 2.0//EN">
2<HTML><HEAD>
3<TITLE>404 Not Found</TITLE>
4</HEAD><BODY>
5<H1>Not Found</H1>
6The requested URL /wf/inc/jslib3.js was not found on this server.<P>
7<HR>
8<ADDRESS>Apache/1.3.33 Server at stefanaxelsson.se Port 80</ADDRESS>
9</BODY></HTML>
Installera Firebug och avlusa dina skript så skall det i princip ordna sig.
Annars gäller regeln att Gecko är kungen av renderingsmotorer när det gäller stöd för skript. Brendan Eich i egen hög person ansvarar för utvecklingen av den. Om ditt skript bara funkar i IE, så beror det på antingen:
1. Det är dåligt skrivet, men MSIE i sin outgrundliga visdom väljer att "förlåta" ditt misstag.
2. Du har kodat det med MSIE-specifik kod.
En god grundregel är att utveckla för standarder först och sedan anpassa till enskilda webbläsare vars standardstöd är mindre komplett eller buggigt.
Efter att ha tittat på din sida skulle jag rekommendera dig att backa ett steg och först få ordning på din grunddesign:
Separera innehåll från design med CSS. Nu har du massor av uppmärkning i din HTML-kod vars enda syfte är grafiskt. Tag bort det och fixa det med CSS i stället. Då kommer det också bli lättare att göra DOM-skript.
Vilket alltså är nästa steg. Du vill kunna lägga till fler frågor dynamiskt. Detta är vad man söker adressera i "Web Forms 2.0 repetition model". Det finns flera skript som redan idag emulerar den funktionen och som funkar på alla webbläsare.
Lars Gunther
stevenetMedlem sedan juni 20001 251 inlägg Det är inte det som är felet tyvärr. Skripten fungerar inte i Firefox på original-servern där skripten existerar heller.
Skriptet fungerar i Firefox utan tabell-härvan. Det är därför jag undrar om tabeller/form-element på något sätt kan häva de dynamiskt tillagta fälten.
Jag skulle gärna skriva om gamla sidor till korrekt HTML/CSS-kod. Med årens lopp har det blivit ett antal sidor och det är kunderna ifråga som själva får bestämma hurvida detta är något de vill lägga ner pengar på. Men nu var det inte som tråden handlade om, nåja. :)
Jag har förövrigt tagit bort de inkluderade javaskripten för att inte leda er på avvägar igen. Felet kvarstår dock (i firefox).
Tabellhärvan
Troligen har du stött på en bugg i Firefox. Jag har stegat igenom ditt skript med Firebug och alla DOM-element läggs till korrekt i DOM-trädet.
Tabellerna är väldigt många så det tar en bra stund att sätta sig in i denna grötkod. Troligen är det enda sättet att du börjar ersätta åtmonstone några av tabellerna med bättre HTML. Tidy klagar på att du inte nästlat <form> och </form> rätt. Det är troligen en del av problemet.
Även om du har tabellbaserad layout kan du se till att koden är korrekt. Tidy är ett utmärkt hjälpmedel!
Lars Gunther