webForumDet fria alternativet

Skicka en postvariabel till en popup

6 svar · 290 visningar · startad av andyoumaydie

andyoumaydieMedlem sedan dec. 2006608 inlägg

/redigerad
Den omformulerade frågan kan hittas i ett inlägg längre ner på sidan.

Hallå hallå,
antagligen har jag sovit alldeles för lite för att det ska vara nyttigt för huvudet, men jag har suttit en stund nu utan att få rätsida på det här.
Därför backar vi tillbaks till utgångspunkten...

Jag öppnar an popup med följande script;

function popUp() {
props=window.open('sidan.asp?fil=filnamnet.mp3&spar=namnpålåten.mp3', '', 'toolbars=0, scrollbars=0, location=0, statusbars=0, menubars=0, resizable=0');
}

Och i sidan som öppnas i popupen (som är en asp sida) använder jag då:

request.querystring("fil")
request.querystring("spar")

För att hämta dessa värden.

Men jag skulle vilja skicka dessa variabler med Post istället,
för att slippa ha ett synligt filnamn i url:en.
Och således skulle jag ju då få använda:

request.form("fil")
request.form("spar")

Så, hur gör jag?

(Det skulle glädja min flickvän oerhört om någon hade ett svar på det här,
av nån anledning tycker hon att jag borde ligga med henne i sängen istället för de sena nätterna framför datorn. :) )

Peter SMedlem sedan dec. 20025 483 inlägg

Antag ett formulär

<form method="post" action="sidan.asp" target="popup" onsubmit="window.open('','popup','toolbars=0, scrollbars=0, location=0, statusbars=0, menubars=0, resizable=0')">
  ...
  <input type="submit">
</form>

:)

Nja, det hela skickas ju först o främst från en flashfil.
Så då passar det sig inte riktigt med ett formulär... :)

Men, jag tror att jag har lösningen på det inom räckhåll.
Tyvärr har man ju ett jobb som tar alltför mycket av fritiden, så det här får vänta tills ikväll... :)

Ok, jag var tydligen ute o cyklade o nu står jag bara o stampar...
Frågan som borde ställts var denna?

Kan man skicka postvärden genom att med submitknappen anropa en funktion?
Eller stannar värdena i sidan med funktionen i det här fallet?

Jag är tvungen att göra det på det här viset eftersom jag vill öppna ett nytt fönster från en flashfil, som en popup, för att jag sen måste kunna stänga det öppnade fönstret...

Efter ett par tester, så verkar svaret vara nej, men om någon har en idé så är den varmt välkommen.

Peter SMedlem sedan dec. 20025 483 inlägg

Genom att använda XMLHTTP kan du skicka formulärvärden med POST-metoden genom en funktion:
http://www.webforum.nu/showthread.php?t=152658

Varför kan du exempelvis inte skriva

<form method="post" action="sidan.asp" target="popup" onsubmit="window.open('','popup','toolbars=0, scrollbars=0, location=0, statusbars=0, menubars=0, resizable=0')">
  <input type="hidden" name="fil" value="filnamnet.mp3">
  <input type="hidden" name="spar" value="namnpålåten.mp3">
  <input type="submit">
  <!--
    alternativt
    <a href="javascript:void document.forms[0].submit()">Skicka</a>
  -->
</form>

?

Jag har inget formulär. :)

(Jag vet inte hur mycket du vet om flash, men här kommer en liten genomgång av vad jag håller på med.)

Det hela är en flashsida, en mp3spelare, där du ska kunna ladda ner en låt genom att klicka på en knapp. Men för att det hela ska vara riktigt snyggt (och så likt som möjligt vad folk är vana vid), så vill jag öppna ett nytt fönster, en popup, som innehåller en annan flashfil, som läser in variablerna och startar nedladdningen av den valda filen, i det nya fönstret visas även nerladdningstatusen, precis som om du hade högerklickat på en fil i ie och valt spara mål som. Anledningen till att jag vill ha det i en popup är för att jag då har möjligheten att ta bort alla statusrader etc.

Allt detta fungerar helt smärtfritt om jag skickar variablerna med i url:en, men helst skulle jag vilja att inte filnamnet syntes i url:en. Speciellt då för folk som använder opera, som inte får en liten fin popupruta utan adressfält etc. Alltså skulle jag vilja skicka variablerna med post istället.
Och det är alltså möjligt att i flash välja om du vill skicka variablerna som get eller post.

I flash, måste jag för att att kunna använda javascript anropa en funktion som är skriven i sidan där man bäddat in flashfilen, man kan alltså inte skriva javascripten direkt i flashfilen. (Jag har i vart fall aldrig lyckats med detta)

Sådär, nu har jag nog klargjort alla fakta. Hoppas jag :)
Jag ska kolla på länken du refererade till. Möjligen finns lösningen där.

Jag sket i det, började om från början, o bestämde mig för att skicka variablerna i url:en, men med en simpel kryptering istället. :) Som om jag får sig det själv fungerar alldeles utmärkt. (mycket nöjd :) )
Men tack för att du tog dig tid att försöka hjälpa mig.

137 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)