aasahMedlem sedan mars 20034 471 inlägg Jag håller på med att bygga ett interaktivt korsord. Själva korsordet bär sig numera rätt bra åt. Så då vill jag få in ledtrådarna till mitt korsord bredvid genom att stoppa in dem i en iframe. När sidan laddar ser detta fint ut. Men...
Så fort man trycker i en vit cell i korsordet, så blir iframen ca 25% så stor i IE v 6!!!? :o :q Varför? Vad gör man åt det? (I FF händer inget med storleken.) Sidan
<body><table class="noline" width="100%"><tr><td><div id="cw">
<!--- Korsordet med JS-funktionalitet -->
</div></td>
<td>
<iframe id="clueFrame" src ="jsClueTstSourceNotGen.html" width="100%" height="100%">
</iframe>
</td></tr></table>
</body></html>
Finns det bättre sätt att åstadkomma att ledtrådarna ligger parallellt med korsordet?
Peter SMedlem sedan dec. 20025 483 inlägg Det beror troligtvis på att cellerna ej har angiven bredd. Det som händer när du klickar i en korsordscell, är att rutan under knappen blir bredare vilket leder till att tabellcellens bredd ökas, och att tabellcellen för iframen minskas. Testa därför att ange exempelvis
<td width="50%">[i]vänster del av korsordet[/i]</td>
<td width="50%">[i]iframen[/i]</td>
Hur gick det förresten med "spökbokstäverna"?
aasahMedlem sedan mars 20034 471 inlägg
Peter S skrev:
Det beror troligtvis på att cellerna ej har angiven bredd. Det som händer när du klickar i en korsordscell, är att rutan under knappen blir bredare vilket leder till att tabellcellens bredd ökas, och att tabellcellen för iframen minskas. Testa därför att ange exempelvis
<td width="50%">[i]vänster del av korsordet[/i]</td>
<td width="50%">[i]iframen[/i]</td>
Trots att jag angav 60% för korsordet och 40% för iframesdelens td-tagg, så blir det samma resultat. Detta trots att korsordet är långt ifrån skiljeväggen även i maximalt utspärrat skick??? Ingen skillnad således.
Hur gick det förresten med "spökbokstäverna"?
De tas bort med hårda metoder. initiate som körs då sidan laddas sätter alla celler i den undre tabellen till ''. Det var den enda lösning jag kunde komma på... Har du nån bättre?
Peter SMedlem sedan dec. 20025 483 inlägg
aasah skrev:
Trots att jag angav 60% för korsordet och 40% för iframesdelens td-tagg, så blir det samma resultat. Detta trots att korsordet är långt ifrån skiljeväggen även i maximalt utspärrat skick??? Ingen skillnad således.
Om jag testar följande i IE7 och Op9 upplever jag inte längre problemet
<table class="noline" width="100%"><tr><td width="60%"><div id="cw">
...
<td width="40%">
<iframe id="clueFrame" src ="jsClueTstSourceNotGen.html" width="100%" height="100%">
</iframe>
</td></tr></table>
aasah skrev:
De tas bort med hårda metoder. initiate som körs då sidan laddas sätter alla celler i den undre tabellen till ''. Det var den enda lösning jag kunde komma på... Har du nån bättre?
I tråden du skapade som finns längre ned i forumet gav jag förslaget
window.onload = initiate;
Fungerar det?
Peter S skrev:
Om jag testar följande i IE7 och Op9 upplever jag inte längre problemet
<table class="noline" width="100%"><tr><td width="60%"><div id="cw">
...
<td width="40%">
</iframe>
</td></tr></table>
Min källa ser ut så, men tyvärr låter sig inte IE6 påverkas :( Efter att ha tryckt i en vit ruta ser det ut enligt bifogad fil. Men hur kan ett td-element få olika vidd på olika höjd??
I tråden du skapade som finns längre ned i forumet gav jag förslaget
window.onload = initiate;
Fungerar det?
Nej, se den tråden. Men tack för att du frågade! Jag hade glömt att detta fortfarande är ett problem, för de hårdkodade '' värdena hjälper inte... x(
Peter SMedlem sedan dec. 20025 483 inlägg Då vet jag inte vad som felar. Tyvärr har jag inte möjlighet att testa med 6:an. Tråden kanske bör flyttas till HTML-forumet då lösningen troligen är av HTML-/CSS-karaktär?
Peter S skrev:
Då vet jag inte vad som felar. Tyvärr har jag inte möjlighet att testa med 6:an. Tråden kanske bör flyttas till HTML-forumet då lösningen troligen är av HTML-/CSS-karaktär?
Fast det uppstår ju när JS-funktionen findWords() körs. Så vart det hör... tja?
Peter SMedlem sedan dec. 20025 483 inlägg Men det beror troligtvis på att lagret/<div>en expanderar i bredd och därigenom tvingar den yttre behållaren (<td>) att göra detsamma. Sätter du en fast bredd på ett yttre element e, bör inte ett inre dito kunna tvinga e att öka i bredd. Är det t.ex. text det handlar om, brukar detta visa sig som radbrytningar eftersom texten blivit så pass lång att den inte lägre får plats på en och samma rad.