MiinaMedlem sedan nov. 200610 inlägg Tja, Behöver lite java hjälp för jag är urusel på det.
Jag ska ha ett orderfält då folk kan skicka en enkel order till mig.
Namn:
Email:
Vara:
Meddelande:
Ska vara med.
Hittade ett på http://www.webdesignskolan.com/ men det funkar inte ordentligt.
Har någon nån bra och enkel som man kan få norpa så vore det super snällt. :e
Peter SMedlem sedan dec. 20025 483 inlägg Hej och välkommen till wF!
Hur vill du att fälten skall valideras? Vad får ej stå i dem?
MiinaMedlem sedan nov. 200610 inlägg Ömm....vet inte vad du menar riktigt men folk ska ju kunna skriva i fälten själva.
Peter SMedlem sedan dec. 20025 483 inlägg Måste samtliga fält fyllas i? Får något fält innehålla endast mellanslag? Får "ovanliga" tecken förekomma?
MiinaMedlem sedan nov. 200610 inlägg ja, alla ska fyllas i och ja det ska kunna använda mellanslag på alla fält och ovanliga tecken får förekomma.
Peter SMedlem sedan dec. 20025 483 inlägg Då kanske följande fungerar för dig
<script type="text/javascript">
function validate(f)
{
function trim(s){ return s.replace(/^\s+|\s+$/g, ""); }
var elms = f.elements;
if (trim(elms["namn"].value) == "" || trim(elms["email"].value) == "" || trim(elms["vara"].value) == "" || trim(elms["meddelande"].value) == ""){
alert("...");
return false;
}
return true;
}
</script>
<form onsubmit="return validate(this)">
<input name="namn">
<input name="email">
<input name="vara">
<textarea name="meddelande"></textarea>
MiinaMedlem sedan nov. 200610 inlägg det kanske den gör men hur lägger man till då så att det finns en skicka knapp då det ska skickas till min mailadress då?
Peter SMedlem sedan dec. 20025 483 inlägg Det mest rimliga är att använda ett serverspråk (ASP, PHP, ...) med vilket du tar emot formulärdatan och skickar vidare den till din e-postadress.
Ett annat är att ange mailto:foo@bar.se i form.action.
MiinaMedlem sedan nov. 200610 inlägg okej, men jag e nybörjare på detta så nu fattar jag ingetting vad du menar :/
Peter SMedlem sedan dec. 20025 483 inlägg Jaha, jag ber om ursäkt och visar ett fullständigt exempel:
<script type="text/javascript">
function validate(f)
{
function trim(s){ return s.replace(/^\s+|\s+$/g, ""); }
var elms = f.elements;
if (trim(elms["namn"].value) == "" || trim(elms["email"].value) == "" || trim(elms["vara"].value) == "" || trim(elms["meddelande"].value) == ""){
alert("...");
return false;
}
return true;
}
</script>
<form action="mailto:foo@bar.se" enctype="text/plain" method="post" onsubmit="return validate(this)">
<input name="namn">
<input name="email">
<input name="vara">
<textarea name="meddelande"></textarea>
<input type="submit">
</form>
En viktig fråga är dock: har du din sida på ett webbhotell och, i sådana fall, stödjer det webbhotellet ASP eller PHP?
MiinaMedlem sedan nov. 200610 inlägg Tackar ^^
Hummm jag vet inte. den e på norska så jag kan inte läsa allt.
men det e home.no, gratishotell , du kanske vet om det går?
MiinaMedlem sedan nov. 200610 inlägg känner min lite dum men jag måste fråga vart man skriver in sin email adress i detta så att det skickas till min mail när man skickar på knappen?
MiinaMedlem sedan nov. 200610 inlägg 3.7 Kan jeg bruke CGI-scripts, ASP, PHP, SSI eller Java servlets?
Nei, du kan dessverre ikke bruke noe av dette på home.no. Hvis du trenger en fullblods webløsning med mulighet for bl.a. CGI-scripts, PHP, SSI og MySQL, så anbefaler vi de rimelige webhotellene fra domeneshop.no, som starter på kun 29 kr/mnd.
Hitta jag att det står och jag andtar då att det inte går eller?
Peter SMedlem sedan dec. 20025 483 inlägg
Miina skrev:
Hitta jag att det står och jag andtar då att det inte går eller?
Precis som du antar verkar du ej ha tillgång till något serverspråk. Är du villig att betala 29 kr extra per månad kommer din applikation att bli betydligt trevligare, eftersom användare av ditt formulär slipper att få sitt e-postprogram öppnat vid submit - allt magiskt sker på servern istället.
Miina skrev:
känner min lite dum men jag måste fråga vart man skriver in sin email adress i detta så att det skickas till min mail när man skickar på knappen?
Hm, mitt förra inlägg var tydligen ej fullständigt ;) Jag har nu uppdaterat det.
MiinaMedlem sedan nov. 200610 inlägg tackar ^^
Tyvärr jag har inga inkomster ännu så jag kan inte även i fall jag vill :(
Men jag tackar så jättemycket för hjälpen ^^
du kan ju alltid byta webhotell.
här är ett gratis som stödjer allt du behöver, dessutom ingen reklam.
http://www.freehostia.com/