SalamanaMedlem sedan mars 2005158 inlägg
Söker ett script där man ska klicka på en länk där det ska komma upp ett popup i fullskärm... Mitt nuvarande fungerar i IE men ej i Mozilla.
Ngn som sitter på ett som fungerar i andra än IE???
Mitt Nuvarande:
<SCRIPT LANGUAGE="JavaScript">
function fullScreen(theURL) {
window.open(theURL, '', 'fullscreen=yes, scrollbars=auto');
}
</script>
<area shape="rect" coords="220, 382, 288, 396" href="javascript:void(0);" onMouseOver="swtch('1','kalle')" onMouseOut="swtch('0','kalle')" onClick="fullScreen('http://www.xxxx.com/about.asp?pageID=1');">
dAEkMedlem sedan feb. 20041 777 inlägg
Jag tror inte att det går och det är jag glad för. :)
SpookMedlem sedan dec. 2004950 inlägg
Redigerat med anledning av webForums regler §4.
Synpunkter angående detta beslut, ta kontakt med Zaiman alternativt forumledare@webforum.nu.
Zaiman
Forumledare, webForum
bossseMedlem sedan juni 2003718 inlägg
<html>
<head>
<script type="text/javascript">
<!--
function full(URL){
window.open(URL,"win","fullscreen-1");
}
// -->
</script>
</head>
<body >
<a href="#" onclick="full('http://www.google.se');">Google</a>
</body>
</html>
Javascriptet du har ovan fungerar inte som du tänkt i IE 7 eller Opera. Firefox öppnar ett nytt fönster, dock inte i riktigt fullskärmsläge som tur är. Riktigt fullskärmsläge får man genom att trycka F11.
Fönster utan knappar, adressfält osv strider enligt min mening mot användarvänligheten och skall undvikas så långt det går. Tänk också på att alla inte vill att webbläsaren ska täcka hela skärmens yta.
bossseMedlem sedan juni 2003718 inlägg
Tänk också på att alla inte vill att webbläsaren ska täcka hela skärmens yta.
För de som vill då!
<script type="text/javascript">
<!--
function full(URL){
window.open(URL,"win","width=10000,height=10000,resizable=no");
}
// -->
</script>
bossse skrev:
För de som vill då!
Då är det ju bara att ändra storleken tills att man är nöjd?
Exakt vad vinner du på att påtvinga ett fönster med viss storlek? Du måste ju inse att alla besökare inte har samma inställningar eller vanor som du själv.
headbugMedlem sedan sep. 2006858 inlägg
Det kan finnas 1000 anledningar till att man vill det och nu ville han ju det :) Jag kan tex tänka mig att man har spelsajt där varje spel startas i en popup som man vill maxa - har stött på det och det stör mig inte alls. Det behöver ju inte alltid vara reklampopups eller annat otyg....
Jag har varken angett eller bett om att ett nytt fönster skall öppnas och än mindre att det ska täcka hela min skärm, så låt oss tänka oss in i en användares situation:
Vänta nu, vad i....
- Vart försvann mina tidigare öppnade sidor?
- Varför kan jag plötsligt inte använda mitt tangentbord för att bläddra mellan mina andra öppnade flikar?
- Hur kommer jag tillbaka till sidan jag var på innan? Bakåt-knappen finns ju inte eller är inte aktiv/användbar!
- Den här sidan var häftig och/eller användbar - hur skickar jag adressen till en kompis eller kollega?
- Hur lägger jag till sidan bland mina favoriter?
- Hur skriver jag ut?
- Vilken sajt är det här nu igen?
- Hur kom jag hit? (browser historyn)
- ...
Om man nu absolut och tokgärna vill använda sig av nya fönster borde det tydligt framgå att länkarna öppnas i ett nya fönster. Man bör även göra det möjligt att låta användaren själv bestämma, för vad för ont det kan föra med sig att låta användaren själv bestämma hur länkarna ska öppnas?
Jag har lite svårt att se fördelarna med att påtvinga nya fönster, och i inte minst fullskärmsfönster. Om ni vet några konkreta fördelar - varsågod att dela med er.
Sorry för off topic
ZpookeyMedlem sedan okt. 2005146 inlägg
Håller med föregående talare.
J.N.Medlem sedan apr. 20031 660 inlägg
dAEk^ skrev:
...
Jag har lite svårt att se fördelarna med att påtvinga nya fönster, och i inte minst fullskärmsfönster. Om ni vet några konkreta fördelar - varsågod att dela med er.
Jag håller också med, men har stött på några ställen där det görs. Allt som görs för webbläsare hamnar inte på internet; det kan hamna i alla former av specialsidor.
Själv har jag kört auto-maximera i presentationer, typ PowerPint, men gjort för webbläsare istället. Jag har också sett det i adminsystem, och det finns säkert flera.
Tvungen att svara!
Absolut. Webbapplikationer är ett annat exempel där det är lite mer accepterat att använda sig av popups tack vare möjligheten till utbildning och support. Personligen tycker jag att de bör undvikas så långt det går där med.
Jag är inte helt omöjlig, bara nästan. ;)
SalamanaMedlem sedan mars 2005158 inlägg
Thank´s Bossse...precis vad jag sökte!!!
SaschMedlem sedan nov. 2002220 inlägg
Är det inte bättre att använda
screen.AvaibleWidth
screen.AvaibleHeight
iställetför att ställa allt på 1000? Då kan man ju till och med anpassa efter användarens skärmupplösning?