Hej.
Är det någon som vet var man får tag i en sökfunktion som söker i angivna doukments innehåll? Så man inte behöver lägga in alla sökord?
Tacksam för svar! :e
12 svar · 700 visningar · startad av Pluggis
Hej.
Är det någon som vet var man får tag i en sökfunktion som söker i angivna doukments innehåll? Så man inte behöver lägga in alla sökord?
Tacksam för svar! :e
Är det verkligen ingen som vet hur man gör en sökfunktion som liknar typ den som finns i det här forumet?
HEJ!
Den som söker på detta forum söker i databasen.
Beronde på dbms används tex % eller * som wildcards.
Tex
SELECT rubrik FROM tbl WHERE rubrik LIKE '%" & söktexten & "%'".
Hittar alla rubriker oavsett var bokstäverna står i rubrikfältet.
Ahaa.. okej
jo men du vet inget liknade i javascript? etc.
Nej, det vet jag inte för jag gör inte så.
Dock har jag sett exempel av det på wF. Men då är det som du skriver sådana där man skriver in texten dolt, och då faller ju hela idén med sökningen, om man inte har statiska sidor.
Kan du inte länka in Google?
Ja..
Alltså jag har testat med googles sökning men den hittar bara min index eftersom sidan bygger på frames.
Kanske borde skaffa mej en Xml men jag vet inte hur man gör en sådan...
Kan du beskriv det vorde jag tacksam! :)
Jag använder dreamweaver om det underlättar arbetet?
Ja men dessa måste man lägga in alla sökord för!
Pluggis skrev:
...
Kanske borde skaffa mej en Xml men jag vet inte hur man gör en sådan...
Kan du beskriv det vorde jag tacksam! :)
Jag använder dreamweaver om det underlättar arbetet?
Nej, eftersom jag inte heller gjort en sådan, Google hittar materialet själv på det jag gör. Eftersom jag har annat att göra, ligger det långt ned på priolistan.
Om du använder DreamWeaver, FrontPage, HomeSite eller Notepad har ingen betydelse, det är koden som är det viktiga.
Jo.. men google hittar inte mer än min main.. :/
Ja, då återstår tre saker:
- göra om allt
- göra en xml-fil
- något okänt?
Men, bara för du gör en xml-fil kommer det inte att bli bra ändå, eftersom jag antar du har sidorna i frames, och då får man inte hela sidor när man söker.
GMapper är ett bra program som man kan använda för att göra så att sökmotorer indexerar hela din webbplats och inte bara main.
http://www.download.com/G-Mapper/3000-2181_4-10544570.html?tag=lst-0-1
Okej. användt det nu! > ska se om det fungerar!
Tack