hypatiaMedlem sedan feb. 20011 325 inlägg
Jag har precis testat att lägga in OveRRidEs spamscript (för att stoppa spaminlägg i gästböcker), och vill gärna förstå lite vad det gör. :)
Han skriver bl.a. så här i tråden:
OveRRidE skrev:
Alltså, sålänge man inte explicit anropar postComment(), så får inte mitt lite halvroligt namngivna formulärfält rädd Guid och då sparas inte heller datat.
Det jag undrar är t.ex. hur spamrobotarna gör för att posta formuläret utan att anropa funktionen postComment(). Eller tänker man sig att de inte använder sig av javascript alls och därigenom inte kan posta? Eller?
Eh, jag vet inte ens hur jag ska ställa frågor, men undrar ändå hur det fungerar. ;)
Scriptet stoppar nämligen inte alla spaminlägg och för att klura vidare på hur jag ska kunna stoppa även dem vill jag ju först förstå vad det är jag stoppar just nu. :)
nitro2k01Medlem sedan aug. 20037 630 inlägg
Det spamrobotar troligen gör är att leta upp de (För deras egna syften) viktigaste bitarna i dokumentet som form-taggar osv och skicka en POST-request för att sända spämet. Alltså kommer de inte ens i närheten av att tolka javascript. Att göra det skulle göra roboten för långsam och osäker för att användas i stor skala.
Okej, jag tror att jag fattar. Tack! :)
Den använder alltså förmodligen inte alls formulärets (kodens) egen "postningsfunktion" med submit(), utan har någon form av egen request istället.
De som hittills har slunkit förbi har varit rätt lätta att stoppa, t.ex. "phentermine" osv...
Får nog testa det här scriptet ett tag till och försöka förstå vad det är som slinker igenom. Jag vill så länge det är möjligt försöka undvika ännu ett fält att fylla i med t.ex. en fråga som ska besvaras eller ord att upprepa. Tycker själv att det inte är så användarvänligt.
tydalMedlem sedan juni 20033 788 inlägg
Använder du asp eller php för gästboken? Ett tips kan ju vara att du loggar allt som skickas till gästboken.
Jag använder asp. :)
Just nu gör jag så här:
De inlägg som inte tar sig förbi OveRRidEs script läggs i en egen tabell. Mest för att kolla vad det är för typ av inlägg. Hittills har inte så mycket fastnat där, men jag har ju bara använt det sedan igår.
Om man tar sig förbi det scriptet kollar jag om meddelandet innehåller "<a href", "[url" eller "phentermine" och i så fall läggs inte inlägget in. Annars läggs det in i gästboken.
Innan jag la in OveRRidEs script kom det en hel del inlägg av den här typen:
Namn: vxhdoiq yadpxgzk Hemsida: http://vxhdoiq yadpxgzk Stad: chizfogxm
Meddelande: gxueti uzcfesk sarjvmf nbihewt usxv udqyolnm idzu http://www.ytfmxwi.pqscd.com
Fattar inte vad robotarna har för "glädje" av att posta sådant. Det verkar inte vara till någon nytta för att hamna högre upp i sökmotorer eller liknande... Men jag får se om den typen av inlägg fastnar i OveRRidEs script.