webForumDet fria alternativet

Ladda upp - tillåtna filändelser (html)

JavaScript

16 svar · 1 166 visningar · startad av wally_91

Medlem sedan feb. 2006511 inlägg
Frågan#1

Som rubriken låter, så har jag en sida där man kan ladda upp bilder. Javascriptet tillåter endast jpg bilder. Hur ska jag lägga till tillåtna filändelser? Jag kan endast använda mig av html och js.

Javascriptet:
Kod:

<script type="text/javascript" language="JavaScript"><!--
function check() {
  var ext = document.f.pic.value;
  ext = ext.substring(ext.length-3,ext.length);
  ext = ext.toLowerCase();
  if(ext != 'jpg') {
    alert('You selected a .'+ext+
          ' file; please select a .jpg file instead!');
    return false; }
  else
    return true; }
//-->
</script>

Html kod:
Kod:

<form method="post" name=f
enctype="multipart/form-data"
onsubmit="return check();"
action="http://www.javascript.nu/cgi4free/formmail/send.pl" METHOD="post">
<INPUT TYPE="hidden" NAME="to" VALUE="walle_axdorph@hotmail.com">
<INPUT TYPE="hidden" NAME="subject" VALUE="Bilder från årsboken">
<p>
Välj en JPEG (.jpg) bild att ladda upp:
<br>
<input type="file" name="pic" size="40"
accept="image/jpeg">
<p>
Skriv gärna en kommentar till bilden:<br>
<textarea name="expl" rows="3" cols="40"
onfocus="check();">
</textarea>
<p>
<input type="submit" value="Ladda upp!">
</form>

Jag använder mig just nu av cgi4free's tjänst. Det jag vill är att använda mig av deras mail funktion att de bilder som laddas upp skickas till mig. Istället för http://www.javascript.nu/cgi4free/formmail/send.pl ska jag ha min epost adress?

Tacksam för alla svar!

//wally_91

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Oops, där blev det fel. Fixat!

<script type="text/javascript">
function check(th){
    if (!/\.jp(e|g|eg)$/i.test(th.pic.value)){
        alert("Felaktig filtyp, vänligen välj en jpg-bild");
	return false;
    }
}

</script>

onsubmit="return check(this);"
<p>
<br>
accept="image/jpeg">
<p>
onfocus="check();">
</textarea>
<p>

</form>

Men om jag ska lägga till några filändelser, tex bmp och png, hur gör jag då? HUr gör jag så att storleksgränsen är 2 MB?

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

<script type="text/javascript">
function check(th){
    if (!/\.(gif|bmp|png|jpeg|jpg|jpe)$/i.test(th.pic.value)){
        alert("Felaktig filtyp, vänligen välj en jpg-bild");
	return false;
    }
}

</script>

onsubmit="return check(this);"
<p>
<br>
accept="image/jpeg">
<p>
onfocus="check();">
</textarea>
<p>

</form>

Storleken kan du inte kolla med javascript.

Men jag läste på http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/forms/file.html#restr att

"If the INPUT tag includes the attribute MAXLENGTH, the user agent should consider its value to represent the maximum Content-Length (in bytes) which the server will accept for transferred files." Jag har ingen aning hur jag ska få in det men förhoppningsvis vet ni. Tror ni även att det är möjligt att använda cgi4free's emailtjänst att skicka bilder med? Det är det jag använder nu. Hur ska jag annars göra om jag vill få upp bilderna till en server.
Servern heter https://www.carlssonsskola.se/arsbok <-- exempel bara.

Medlem sedan apr. 20031 660 inlägg

HEJ!

Om du fortsätter läsa på din länk står det "It appears that no browser has even tried to implement that[...]".

Att skicka bilder till servern via epost är inte omöjligt, men omständligt och krångligt; så gör man inte.
För det krävs en uppladdningskomponent, vilket ditt webbhotell säkert har.

J.N. skrev:

HEJ!

Om du fortsätter läsa på din länk står det "It appears that no browser has even tried to implement that[...]".

Att skicka bilder till servern via epost är inte omöjligt, men omständligt och krångligt; så gör man inte.
För det krävs en uppladdningskomponent, vilket ditt webbhotell säkert har.

Okej, men jag har tittat på en sida i ASP från joakimweb men jag förstår inte riktigt vad det är jag ska ändra. Jag postar inte koden eftersom det inte riktigt är ontopic men ni kan säga om jag ska eller inte.

Var kan man se om https://www.carlssonsskola.se har stöd för asp eller php?

HEJ!

Förstår inte din första delfråga om joakimweb, vi kom ju (väl?) överrens om att du inte ska göra så?

carlssonsskola.se är inget webbhotell, det är en webbplats. Visst kan man göra en nslookup och se var servern finns, men det säger inget om hotellets vanliga komponenter är installerade där också.

För att kontrollera om asp/php (eller komponenter) finns, kör en enkel kodsnutt för språken. För komponenter gör man server.createobject, finns den inte, får man fel.

J.N. skrev:

HEJ!

Förstår inte din första delfråga om joakimweb, vi kom ju (väl?) överrens om att du inte ska göra så?

carlssonsskola.se är inget webbhotell, det är en webbplats. Visst kan man göra en nslookup och se var servern finns, men det säger inget om hotellets vanliga komponenter är installerade där också.

För att kontrollera om asp/php (eller komponenter) finns, kör en enkel kodsnutt för språken. För komponenter gör man server.createobject, finns den inte, får man fel.

Jag skrev om joakimweb för att jag har sakta men säkert gått över till asp genom ett av hans script/koder. Du kan glömma min fråga om vad jag skulle ändra.

Men som sagt carlssonsskola.se är ju inte ett webbhotel utan en webbplats men om jag får fram ip kan jag då, via en sida eller liknande, se efter om den servern har stöd för asp/asp.net?
Det där med att göra en kodsnutt/ server.createobject vet jag absolut ingenting om.

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Tråden flyttas från JavaScript, DHTML till HTML, XHTML & CSS.

wally_91 skrev:

Men som sagt carlssonsskola.se är ju inte ett webbhotel utan en webbplats men om jag får fram ip kan jag då, via en sida eller liknande, se efter om den servern har stöd för asp/asp.net?
Det där med att göra en kodsnutt/ server.createobject vet jag absolut ingenting om.

Nja, det är ju inte säkert att den servern är konfigurerad som övriga servrar på hotellet, det kan ju vara deras egna server som står på det hotellet.

Testa följande i en sida för respektive språk:
<%response.write "asp fungerar"%>
<?php phpinfo?>

Alternativt kan man ju fråga vad servern stödjer. :i

J.N. skrev:

Nja, det är ju inte säkert att den servern är konfigurerad som övriga servrar på hotellet, det kan ju vara deras egna server som står på det hotellet.

Testa följande i en sida för respektive språk:
<%response.write "asp fungerar"%>
<?php phpinfo?>

Alternativt kan man ju fråga vad servern stödjer. :i

Men jag kan inte lägga upp en sida på deras hotell eftersom jag inte är itansvarig. Finns det något sätt annat än att lägga upp en asp snutt på hotellet att se om hotellet har stöd för språken?

Det där med att fråga är svårt för att han är sjuk och kommer att vara det resten av veckan :(.

Men, om du inte kan lägga upp en fil, hur ska du då kunna göra något överhuvudtaget? Hänger inte alls med!

Eller menar du att de endast kan lägga in html-snuttar i befintlig design?

Eller det du har frågat om tidigare hänger inte ihop med detta?

J.N. skrev:

Men, om du inte kan lägga upp en fil, hur ska du då kunna göra något överhuvudtaget? Hänger inte alls med!

Eller menar du att de endast kan lägga in html-snuttar i befintlig design?

Eller det du har frågat om tidigare hänger inte ihop med detta?

Det är så här att den som är IT-ansvarig på min skola ska lägga upp vår årsbok som en hemsida (jag har gjort hemsidan) och då måste jag ha reda på om hotellet har stöd för asp eller inte.

Jag är väldigt osäker om hotellet har stöd eller inte, för att hemsidan som skolan har lagt upp själv är i html.

Jo, orginal frågan har ändrats lite men det jag vill veta nu är om det finns en tjänst på internet som kan visa om ett webbhotel/server har stöd för asp/php osv.

Har för mig att jag sett en tjänst som visade var servern fanns, och vad som var installerat, men var var det?

I vilket fall kanske du kan göra dina sidor dynamiska för att enkelt få ut de olika klasserna utan en massa upprepning av samma kod. (Antar alltså att du har klasserna+kamraterna i någon form av databas.)

Sedan spar du ner den skapade html-koden, och använder dessa nya sidor för att skapa de riktiga sidorna, inklusive menyer etc som endast består av html.

Fast, det enklaste vore att fråga!

Efter ett elevråd idag har vi bestämt att sidan ska ligga kvar på https://www.arsboken9.somee.com och att inget ska ändras, men
jag måste bara säga TACK till alla svar!

Medlem sedan juli 20041 183 inlägg

Ett tipps bara. Om du får till uppladdningen eller gör en annan liknande i framtiden så är inte detta sättet särskillt säkert. Man kan enkelt stänga av javascript i sin webbläsare och då kontrolleras inte filerna. Man måste kontrollera filerna i ett severspråk såsom PHP, ASP eller liknande.

292 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
145 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
150 ms — ändringar (db)