Jag har nu läst någon timme om XMLHttpRequest / Microsoft.XMLHTTP och hur man kan uppdatera en viss del av sidan utan att ladda om den men jag hittar ingen lösning på mitt problem.
Jag vill kunna uppdatera en viss del av en sida, säg en div med information som jag får från en php/asp fil. På huvudsidan trycker man på en länk och informationen hämtas och ser ut som en vanlig sida förutom <htlm>, <head> och <body> taggarna (de som alltid ska finnas med) för att de redan finns på sidan.
Går detta att göra? Jag förstår hur man hämtar XML data tack vare exempel men mycket mer än så är det inte :P
Exempel på javascript som uppdaterar en div med XML-datan
<script>
function hamta(file, pos)
{
var obj = null;
if(window.XMLHttpRequest)
obj = new XMLHttpRequest();
else if(window.ActiveXObject)
obj = new ActiveXObject("Microsoft.XMLHTTP");
else
return;
obj.onreadystatechange = function()
{
if(obj.readyState == 4)
uppdatera('obj', obj.responseXML.getElementsByTagName('post')[pos].firstChild.data);
}
obj.open ('GET', file, true);
obj.send ('');
}
function uppdatera(obj, data)
{
document.getElementById(obj).firstChild.data = data;
}
</script>
Edit // För att uppdatera <div id="obj"> </div> trycker man på en länk liknande <a href="data.xml" onClick="hamta('data.xml', 0); return false">Hämta beskrivning 1</a>.
Om någon har en lösning på detta vore jag jättetacksam då man slipper ladda om den stora rubrikbilden varje gång och man slipper använda de irriterande ramarna! :)
Edit 2 // Exemplet är från http://internetworld.idg.se/webbstudio/pub/artikel.asp?id=328