webForumDet fria alternativet

Öppna nytt fönster med location.href?

JavaScript

4 svar · 370 visningar · startad av tHorSeYE

Medlem sedan juli 200255 inlägg
Frågan#1

Jag har ett litet filarkiv där användaren har två alternativ, antingen visa filen i webbläsaren eller ladda ner den. Jag hade tänkt att det skulle gå smidigt att visa filen i webbläsaren och använde mig av ett javascript som öppnade ett nytt fönster och visade filen där. Jag använde mig av window.open(), men kruxet är ju att alla webbläsare har popup-blockerare och det vill jag kringgå.

Hur gör jag för att öppna en fil i nytt fönster m.h.a. javascript? Går det att sätta target på en location.href?

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

För att öppna ett nytt fönster använder du window.open. Visserligen kan du tvinga fram ett nytt fönster med location.href också, genom att ange en frame / ett fönster som inte finns.

Men; om du har länkar som triggar ett nytt fönster, inte tar popup-blockerarna hand om det då? Gör de det så anser jag att de gör fel...

mvh

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

@nders skrev:

Visserligen kan du tvinga fram ett nytt fönster med location.href också, genom att ange en frame / ett fönster som inte finns.

Det går inte att accessa en frame som inte finns.

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Det går inte att accessa en frame som inte finns.

Rätt. Jag hade för mig att det då öppnas i ett nytt fönster, men jag kan minnas fel. Det kanske bara är om man använder "felaktig" target på en länk det fungerar på det sättet? :)

Mvh

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

tHorSeYE skrev:

Jag använde mig av window.open(), men kruxet är ju att alla webbläsare har popup-blockerare och det vill jag kringgå.

En vettig popup-blockerar stoppar inte windows.open() om det kräver att man klickar på en länk.

277 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
146 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)