webForumDet fria alternativet

Sätta ram runt en tabell vid onClick

JavaScript

3 svar · 320 visningar · startad av Mattias Nordin

Medlem sedan dec. 20051 056 inlägg
Frågan#1

Är det möjligt att sätta en border på en tabell som har ett name=x med javascript?

Tänker mig något enligt nedan. Jag vill att två saker ska ske. Checkboxen ska sättas och en ram runt en tabell ska visa att den är satt (syns tydligare än den lilla checkboxen).

<table name=<%=varPictureCounter-1%> OnClick="setSelectedGui(<%=varPictureCounter-1%>)">

function setSelectedGui(num){
document.frmCheckbox.req_checkbox_selections[num].checked=true;
document[num].style.borderWidth='1cm'
Medlem sedan aug. 2002733 inlägg

kanske

document[num].style.border='1px solid black'

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

För det första, varför ska du ha en tabell till detta? En div kanske skulle vara bättre lämpad.
Och varför använda name och inte id? Om funktionen bara behöver kallas från onclick-handlern så rekommenderar jag dig att skicka med en referens till objektet

<div id=<%="pivdiv"+(varPictureCounter-1)%> onClick="setSelectedGui(<%=varPictureCounter-1%>)">

</div>
...
function setSelectedGui(th){
th.style.borderWidth="1cm";
th.getElementsByName("req_checkbox_selections")[0].checked=true;
}

Detta förutsätter att checkboxen finns i div'en (Alt. tabellen) samt att det är den enda eller första checkboxen i just den div'en. Om det senare inte stämemr kan du behöva justera siffran 0 mot ett mer lämpligt nummer.

Medlem sedan dec. 20051 056 inlägg

Tabellen används enbart för att få till en enkel layout. I tabellen så finns några celler som innehåller en bild och lite text.

Tabellerna loopas ut. Antar att jag kan lägga en div runt tabellen? Det är bara en grafiskt effekt jag vill få till.

Ska testa när jag kommer hem. :)

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)