webForumDet fria alternativet

skum bugg i valideringsskript

4 svar · 462 visningar · startad av yaz

yazMedlem sedan maj 20021 028 inlägg

jag har moddat ett valideringsskript, och nu när jag börjat bli nöjd med strippningen så upptäcker jag en bugg där hela valideringskonceptet faller. Jag kollade så att jag inte orsakat buggen med mina förändringar, men nu ser jag att buggen finns i originalskriptet.

Det som händer är att felmeddelandet som dyker upp vid fälten, försvinner varannan gång man klickar på submitknappen. Om man t.ex använder annat än bokstäver+siffror i nick-fältet så dyker felmeddelandet upp, men när man klickar på submit igen så försvinner det. Klickar man igen så dyker det upp...

min testsida: http://www.skopelos.se/hypo/form.asp och originalskriptet finns på http://codylindley.com/blogstuff/js/validation/

hoppas på er experthjälp! :r

nitro2k01Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

För mig funkar det iaf utmärkt.

ja det funkar perfekt, förutom nick-fältet och mobilfältet som buggar.

testa att skriva aoeu' i nickfältet och aoeu121212 i mobilfältet och klicka sedan på submit många gånger i rad. Du ser att felmeddelandet bredvid fältet dyker upp från o till - på ett regelbundet sätt, men med olika intervall. Detta resulterar i att man kan submitta formuläret med felaktig input, om man bara klickar några gånger extra, så att felmeddelandet "glöms"...

MulleMedlem sedan apr. 200699 inlägg

yaz skrev:

ja det funkar perfekt, förutom nick-fältet och mobilfältet som buggar.

testa att skriva aoeu' i nickfältet och aoeu121212 i mobilfältet och klicka sedan på submit många gånger i rad. Du ser att felmeddelandet bredvid fältet dyker upp från o till - på ett regelbundet sätt, men med olika intervall. Detta resulterar i att man kan submitta formuläret med felaktig input, om man bara klickar några gånger extra, så att felmeddelandet "glöms"...

Fungerar även för mig. (y)

Mulle skrev:

Fungerar även för mig. (y)

Menar du att du inte ser fenomenet jag beskriver? :q

125 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.102f7fcd
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)