webForumDet fria alternativet

öka/minska fontsize

JavaScript

3 svar · 291 visningar · startad av dea

Medlem sedan dec. 2002387 inlägg
Frågan#1

Hej

Jag sitter och försöker få till en funktion där jag kan öka eller minska textstorleken på min sida.

nu ökar/minskar den i variabeln szs: med xx-small, x-small mm.
Jag har oxå provat med % 70, 80 ,90 ,100 osv och
med em 0.7 0.8 0.9 1.0 osv

men jag får aldrig tillbaka ursprungstorleken hur jag än gör!

jag har i body satt font till 100% och använder sedan em för att öka och minksa i css:n

var tgs = new Array( 'div','td','tr');

//Specify spectrum of different font sizes:
var szs = new Array( [red][3]'xx-small','x-small','small','medium','large','x-large','xx-large'[/3][/red] );
var startSz = 2;

function ts( trgt,inc ) {
	if (!document.getElementById) return
	var d = document,cEl = null,sz = startSz,i,j,cTags;

sz += inc;
	if ( sz < 0 ) sz = 0;
	if ( sz > 6 ) sz = 6;
	startSz = sz;

if ( !( cEl = d.getElementById( trgt ) ) ) cEl = d.getElementsByTagName( trgt )[ 0 ];

cEl.style.fontSize = szs[ sz ];

for ( i = 0 ; i < tgs.length ; i++ ) {
		cTags = cEl.getElementsByTagName( tgs[ i ] );
		for ( j = 0 ; j < cTags.length ; j++ ) cTags[ j ].style.fontSize = szs[ sz ];
	}
}

--------------------------------------

<a href="javascript:ts('wrapper',1)" title="Larger Font >+ A</a></li>
<a href="javascript:ts('wrapper',-1)" title="Smaller Font">- a</a></li>
Medlem sedan feb. 20041 816 inlägg

Det kanske inte hör diskussionen till men varför vill du göra detta? Vore det inte bättre att informera besökarna om hur man i browsern ställer in detta, så att besökaren sedan kan ändra storlek på texten oavsett vilken sajt som besöks? Varför skripta ihop en lösning som redan finns inbygd? Det är lika tokigt som att lägga ut "set as homepage" eller bookmark-skript... Det är min åsikt ivf. :)

Annars har jag för mig att hela din array inte stöds av alla browsers. Det kanske skulle vara ett bättre alternativ att ändra storleken på texten procentuellt? Om du nu verkligen måste fixa en sån lösning dvs.

Medlem sedan dec. 2002387 inlägg

dAEk^ sa:

Det kanske inte hör diskussionen till men varför vill du göra detta? Vore det inte bättre att informera besökarna om hur man i browsern ställer in detta, så att besökaren sedan kan ändra storlek på texten oavsett vilken sajt som besöks? Varför skripta ihop en lösning som redan finns inbygd? Det är lika tokigt som att lägga ut "set as homepage" eller bookmark-skript... Det är min åsikt ivf.

Jovisst borde alla veta om att man kan ändra textstorleken i sin browser..
Men att ha en text på min sida som förklarar detta är inte kanske inte akuellt.

Jag har provat pocentuellt men inte riktigt fått till det. Jag kommer inte tillbaka till ursprungsstorleken av fonten!

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

MItt tips är att använda separata stilmallar. Ha en stilmall som är huvudmallen, sedan sex stycken som bara innehåller regler för en klass som säger font-size: xx-small till font-size: xx-large.
Hur du aktiverar rätt stilmall finns det redan trådar om.

279 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
148 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)