Någon som vet av något script som gör att vänsterklick med musknappen på en länk leder till kommandot "Spara mål som..." direkt?
Jag skulle vilja att detta sker för att slippa skriva: "högerklicka och välj sedan spara mål som..."
Känns onödigt att Mp3:or exempelvis ska spelas upp med QuickTime-plugin direkt i webbläsaren vid alla vänsterklick.
Så, någon som har en idé?
Tack på förhand! :birp /Alex
bossseMedlem sedan juni 2003772 inlägg Lägg detta script var du vill på sidan
<script language=javascript>
function saveFile (fname)
{
document.execCommand('SaveAs',null,fname)
}
</script>
Anropa med
<a href="javascript:null()" onClick="saveFile('vad_du_vill.htm');">Spara </a>
haiderMedlem sedan jan. 2003956 inlägg Hey - är det coolt eller vad?
Great job! o smart idé :)
Förresten: Måste man skriva javascript:null()? Kan man inte direkt skriva javascript:saveFile(....)?
bossseMedlem sedan juni 2003772 inlägg Funkar väl lika bra så här!
<script language=javascript>
function spara(fname)
{
document.execCommand('SaveAs',null,fname)
}
</script>
<a href="filnamn.exe" onClick="spara('filnamn.exe');">Spara</A>
haiderMedlem sedan jan. 2003956 inlägg Bosse, då kommer alltså metoden du beskrev att överskrida ordinarie href=filnamn.exe tack vare onClick? Inget som krockar?
Är vettigt att skriva det så här, för då funkar länken även om användaren inte har stöd för JavaScript.
<a href="filnamn.exe" onClick="saveFile(this.href); return false;">Spara</a>
Erik Juhlin skrev:
Är vettigt att skriva det så här, för då funkar länken även om användaren inte har stöd för JavaScript.
<a href="filnamn.exe" onClick="saveFile(this.href); return false;">Spara</a>
JScript menar du? Någon sådan funktion finns inte i javascript... Dessutom verkar inte document.execCommand("SaveAs",...); funka alls, det låser bara IE några sekunder och sen händer inget mer.
Vad sen saveFile() funktionen gör skiter jag i... ;)
jag för det ej att funka... kan det bero på att jag har två script på sidan då jag lägger dit det nya... om man har flera Java-funktioner ska de ligga inom samma </script> taggar då?
bossseMedlem sedan juni 2003772 inlägg
bossse skrev:
Trodde inte det skulle bli sån "respons" på mitt svar!
Ni får kolla här, kanske ni hittar nåt.
http://www.google.se/search?as_q=javascript+save+target+as+&num=100&hl=sv&btnG=Google-sökning&as_epq=&as_oq=&as_eq=&lr=&as_ft=i&as_filetype=&as_qdr=all&as_occt=any&as_dt=i&as_sitesearch=&as_rights=
Den koden används för att spara ner den sidan man är på. Tydligen funkar inte koden ens för att göra det. (document.execCommand returnerar false vid anropet) Troligen är document.execCommand("SaveAs",...) blockerad av säkerhetsskäl.
Bosse, du har alltså postat kod som du inte har testat själv, utan att ens veta exakt vad den gör. Bara en sån sak som "javascript:null()" ser lite skrattretande ut. "javascript:void(null)" kan på sin höjd funka.
Jag postar också kod utan att testa den ibland, men då har jag åtminstone skrivit den själv och vet att den funkar (Förutom mindre tankevurpor samt stavfel)
För att återgå till orginalfrågan, nej detta går inte med javascript, utan det måste till någon form av server-sidekod för att det ska funka.
haiderMedlem sedan jan. 2003956 inlägg
nitro2k01 skrev:
Bosse, du har alltså postat kod som du inte har testat själv, utan att ens veta exakt vad den gör. Bara en sån sak som "javascript:null()" ser lite skrattretande ut. "javascript:void(null)" kan på sin höjd funka.
Jag postar också kod utan att testa den ibland, men då har jag åtminstone skrivit den själv och vet att den funkar ...
Bra att du tar upp det. Det kan ju faktiskt medföra någon viss "fara" i att inte inte ha kontrollerat koden.
Angående server-side lösningen; är det tex PHP?
Kan en sådan lösning maskera var filen finns, alltså dess fysiska plats? Så sent som .. nu, så var jag inne på gametrailer.com, där man med vänsterklick får fram just en sådan effekt. Har aldrig tänk på det förrän den här tråden dök upp.
Kanske du kan slänge upp en sån hära otestad, dock fungerande kod på php-forumet? :D
haider skrev:
Angående server-side lösningen; är det tex PHP?
Kan en sådan lösning maskera var filen finns, alltså dess fysiska plats? Så sent som .. nu, så var jag inne på gametrailer.com, där man med vänsterklick får fram just en sådan effekt. Har aldrig tänk på det förrän den här tråden dök upp.
Det man kan göra är att skicka med ett filnamn, som sedan visas om man sparar filen.
haider skrev:
Kanske du kan slänge upp en sån hära otestad, dock fungerande kod på php-forumet? :D
Behövs icke, det finns redan testad kod i åtminstone två trådar i PHP-forumet för den som orkar leta.
haiderMedlem sedan jan. 2003956 inlägg kan leta, frågan är, vad heter det? har det nåt namn?