webForumDet fria alternativet

browser check

6 svar · 378 visningar · startad av jensg

jensgMedlem sedan nov. 200026 inlägg

Hej!

Är ingen höjdare på javascript! Får inte rätt på denna lilla browser check:

<script language="javascript" type="text/javascript">
if (navigator.userAgent.indexOf("Opera 7") > = 0 ) {
void(0);
}
else if (navigator.userAgent.indexOf("MSIE 4") > = 0 ) {
void(0);
}
else if (navigator.userAgent.indexOf("Mozilla/5") > = 0 ) {
void(0);
}
else {
location.href="nej.html";
}
</script>

Opera 7+: inget ska hända
MSIE 4+: inget ska hända
Mozilla/5+: inget ska hända

Övriga ska hamna på annan sida.

Kan någon här ge mig lite tips?

Mvh
jensg

zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg

jensg skrev:

Varför? :o

nitro2k01Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

jensg skrev:

Lika sorgligt varje gång denna fråga kommer upp. Beskriv iställer vilka problem din sida har med Mozilla-läsare, så kan säkert nån hjälpa till...

The_HulkMedlem sedan juni 20031 837 inlägg

vad är det som inte fungerar?

jensgMedlem sedan nov. 200026 inlägg

Hej

Jag kanske förklarade mig dåligt innan. Jag har en browser check på min indexsida (index.html).

Har besökaren Opera 7+ , Firefox/Mozilla/5 eller MSIE 4+ så ska de stanna kvar på indexsidan, och kunna besöka övriga sidor.

Men har besökaren t. ex Netscape 4 , MSIE 3 , Safari , AOL etc , så ska de skickas vidare till nej.html, eftersom jag inte orkar anpassa min hemsida för dessa :)

Hoppas jag förklarade mig bättre nu :)

P.S Jag använder själv Firefox och Opera D.S

Mvh
jensg

The_HulkMedlem sedan juni 20031 837 inlägg

Är det någon del av javascriptet som fungerar eller någon speciell del som inte fungerar?
Det är aldrig roligt att försöka hjälpa någon som bara säger att det inte fungerar.
Det är som att gå till en bilverkstad och fråga varför bilen inte fungerar.

MozfanMedlem sedan okt. 2005541 inlägg

jensg skrev:

Men har besökaren t. ex Netscape 4 , MSIE 3 , Safari , AOL etc , så ska de skickas vidare till nej.html, eftersom jag inte orkar anpassa min hemsida för dessa

Vad beträffar NS 4 och IE 3 vill jag påstå att du kan bortse från dessa, kan inte finnas någon som surfar med dom versionerna. Har man dessa i datorn, så har man det för andra syften än att "normalsurfa" med. Eller har du någon statistik från din webb som att du har besökare med dessa?

Vad menar du med AOL? Det är en ISP, inte en webbläsare. AOL har köpt Netscape och gjort Netscape 8 till "sin" läsare, men alla deras kunder använder inte den. :)

Du kan få en bra uppfattning om hur Safari renderar dina webbsidor med denna Safaritest, även med olika upplösningar. Jag och andra jag vet har testat, har i de flesta fall inga problem med sina webbsidor i Safari.

Finns problem beror det på dålig (felaktig) kodning som går att rätta till. Inte behöver man specialanpassa sidor för någon läsare. :stud

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)