Har ett problem. Kan inte se java på internetsidor. Har försökt att installera java men det funkar ändå inte vad kan detr vara för fel?
Kan inte se java på internet
20 svar · 603 visningar · startad av Howling_W
Om det är Java du menar, och inte JavaScript, så behöver du installera Java runtime(JRE). Den kan hämtas här: http://java.sun.com/j2se/1.5.0/download.jsp (Klicka på länken där det står Download JRE 5.0 Update 6)
JavaScript är en helt annan femma. :)
Nu har jag försökt
att installera men det blinkar bara till och sedan händer ingenting man hinner inte se vad som står .
Vilken webbläsare använder du?
Kontrollera att javascript är aktiverat, http://www.umanitoba.ca/acn/support/websites/Javascript/ie6.html
mvh
Jaha, här skriver man ett långt och fint svar men så infliker snabeln med en enda mening som summerar det jag tänkt säga!? :)
Det märkliga är att jag har aktiverat javascript där men ändå kan jag inte se javascript, några ideer vad som kan vara problemet. Kanske något problem med explorer 6.o och dessa förb...servicepacks??
Du kan kanske inte köra javascript lokalt... Ska finans nån instöllning för det, men fråga inte mig, jag använder inte Explorer för anant än i testsyften, och jag tänker inte installera SP2.
Finns det något Javascipt du kan se? Får du te.x. upp någon liten dropdowntjohej om du klickar på "Sök" längst upp på den här sidan?
Ja dropdownen funkar här ovan
Howling_W skrev:
Ja dropdownen funkar här ovan
Det vore bra med något praktiskt exempel (webbsida) där du inte kan se Javascript, med förklaring på vad du inte kan se, göra etc.
Lite jobbigt att försöka klura ut vad problemet är, när det tar flera inlägg innan man får veta att det är Javascript och inte Java som är problemet. Dessutom ytterligare inlägg innan man får veta vilken webbläsare som problemet uppenbarar sig i. OS har du inte heller nämnt, men de flesta gissar väl på Windows XP vid det är laget. ;) Edit: Win98 står det i profilen. :q
Kan du ge exempel på vilka javascript som inte fungerar för dig då?
Är det på internet (i så fall, vilka sidor?), eller är det lokalt på din dator?
På vilket sätt fungerar inte scripten?
Det är märkligt vissa script verkar fungera men alla på denna sida http://www.anfyteam.com/anj/index.html fungerar inte där scripten finns är bara en vit blank ruta. Ja jag har windows 98.
Howling_W skrev:
Det är märkligt vissa script verkar fungera men alla på denna sida http://www.anfyteam.com/anj/index.html fungerar inte där scripten finns är bara en vit blank ruta. Ja jag har windows 98.
Länken leder till en sida med Java-appletar. Börja med att ta reda på skillnaden mellan java och javascript.
Om jag går in på länken ovan och klickar på ett javaapplet så öppnas ju ett nytt fönster där appleten finns men där är som sagt rutan helt vit (där appleten skall finnas). Men om jag klickar på Anfy (Flash) då öppnas ett nytt fönster och sedan klickar jag på javascripts och klickar vidare på t.ex page effects då funkar appleten som körs.....Vad är det fråga om??????
Aha..har blandat ihop begreppen :r det är alltså JAVA APPLETAR som inte funkar då. Vad kan då detta bero på????
Det går tydligen inte att installera JVM det blinkar bara till och sedan händer ingenting...
Howling_W skrev:
Aha..har blandat ihop begreppen :r det är alltså JAVA APPLETAR som inte funkar då. Vad kan då detta bero på????
Det funger fint i IE 6 för mig, jag har också Win 98. När du installerade JAVA, var det från sidan som dAEk^ gav länken till? Var på hårddisken istallerade du den? Jag har min i mappen "Program Files", alltså inte i "Program" som alla andra program finns i. Installationsprocessen skapade den engelska motsvarigheten för "Program" mappen och programmet installerade sig där och det fungerade.
Jag fick alltså ingen möjlighet att styra var den skulle installeras, men det kanske du fick och valde något annat? Min installation/version är gammal och aldrig uppdaterad, men den fungerar och jag vet inte hur nyare versioner fungerar. Har du inte haft JAVA i datorn tidigare?