webForumDet fria alternativet

vilken checkbox?

5 svar · 318 visningar · startad av Qonos

QonosMedlem sedan sep. 2000451 inlägg

jag har ett formulär som innehåller bland annat detta:

<input type="checkbox" name="order_status[1]" onclick="form.submit();"value="1" >
<input type="checkbox" name="order_status[2]" onclick="form.submit();"value="1" >
<input type="checkbox" name="order_status[3]" onclick="form.submit();"value="1" >

Men även en massa andra fält. När jag checkar för en checkbox så postats hela formuläret vilket skapar lite problem då alla checkboxarna postas.

Finns det nått sätt att kolla vilken man senast kryssade i när formuläret postas?

Saken är att jag ska spara värdet i en databas (php/mysql) och då får jag alla 3 checkboxarna (vilket är fel i verkligheten). jag vill endast ha den man kryssat i och på så sätt veta om jag ska lägga till en post i databasen eller radera beroende på om man senast bockat i/ur.

javascript är inte min starka sida så det kanske finns något mycket smidigare sätt att lösa detta på.

nitro2k01Medlem sedan aug. 20037 630 inlägg

Måste det gå att kryssa för flera boxar? Annars kan en grupp radioboxes vara en lösning

<input type="radio" name="order_status" onclick="this.form.submit();" value="1" />
<input type="radio" name="order_status" onclick="this.form.submit();" value="2" />
<input type="radio" name="order_status" onclick="this.form.submit();" value="3" />

Då kollar du värdet order_status för att se vilken box som kryssades.

nitro2k01 skrev:

Måste det gå att kryssa för flera boxar? Annars kan en grupp radioboxes vara en lösning

Japp det måste vara så, när man klickar i en checkbox och sidan laddas om så kommer namnet på den som klickat i den att skrivas bredvid.

Olika värden på de olika checkboxarna förändrar inget då alla fortfarande postas och jag vet inte vilken av dom som jag sen ska behandla med phpkod.
jag skulle kunna lägga den rutan i en iframe eller nått liknande så den får ett helt eget dokument att jobba i och då skulle jag kunna göra en massa <form></form> (en för varje checkbox), men det känns omständigt, fast det kanske är den lättaste lösningen trotts allt hmmm

nitro2k01Medlem sedan aug. 20037 630 inlägg
<input type="radio" name="order_status[1]" onclick="this.form.lastclicked.value=this.name; this.form.submit();" value="1" />
<input type="radio" name="order_status[2]" onclick="this.form.lastclicked.value=this.name; this.form.submit();" value="1" />
<input type="radio" name="order_status[3]" onclick="this.form.lastclicked.value=this.name; this.form.submit();" value="1" />
<input type="hidden" name="lastclicked" value="" />

Detta gör att lastclicked antar namnet för den senast klickade rutan. Faller det dig i smaken?

ska testas direkt!

tack så hemskt mycket, fungerar perfekt!

128 ms totalt · 3 externa anrop · cache AV · v20260731051352-full.56cc9887
0 ms — hämta statistik (cache)
0 ms — hämta forumlista (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)