whadMedlem sedan sep. 2003223 inlägg Har sett att det går att uppdatera en ruta (div?) på en sida utan att det syns att det laddar. Det jag vill göra är bara att uppdatera en enkel siffra utan att en hel frame måste laddas om. Har förstått att det förmodligen är javascript som ska användas, men allt jag hittar är mycket mer avancerat än det behöver vara.
Det jag vill kunna göra är att ladda in en siffra från exempelvis en asp-sida med jämna mellanrum.
stattinMedlem sedan jan. 2005713 inlägg I all enkelhet
<span id="ticker"></span>
<script language="javascript">
var ett=0
function lagg_till(ett){
document.getElementById('ticker').innerHTML=+ett;
ett++;
setTimeout("lagg_till("+ett+")",3000) //Tickar på med 3 sekunders mellanrum.
}
lagg_till(ett)
</script>
Hur du ska hämta in ett värde från asp det vet jag inte tyvär..
..kanske finner du svaret här.
whadMedlem sedan sep. 2003223 inlägg Att hämta in värdet en gång och få in det i javascriptet är nog inga problem.
Det svåra verkar vara att hämta det varje gång det "tickar".
Skapa en javascript array med all din ASP (databas?) inforamation. Arrayen kan du sedan styra med javascript utan att du behöver ladda om sidan.
Ta en titt på http://developer.apple.com/internet/webcontent/iframe.html för att se hur du kan läsa in data från tex en asp sida utan att ladda om den aktuella sidan (asp sidan laddas i en osynlig iframe).
I stort sett skriver du in funktionen "callToServer" och en funktion "handleResponse". Sen ser du till att sidan som callToServer hämtar innehåller
<script type="text/javascript">
window.parent.handleResponse('<%=whateveryouwanttosendback%>')
</script>
Sen tar du stattins kod och ändrar så att timeouten anropar callToServer och handleRespons anropar lagg_till med variablen som serverscriptet returnerade.