webForumDet fria alternativet

en meny ute

3 svar · 229 visningar · startad av wally_91

wally_91Medlem sedan feb. 2006488 inlägg

Hej allihop!

Jag har en dhtml menu som jag tog från nån site. Iaf så sätter jag in den i en av sidorna i frontpage. Frontpage gör den menyn som standard, vilket fungerar jätte bra. Mitt problem är att om jag ändrar den på en sida så ändras allting. Det jag vill ha är att på alla sidor förutom 6 st (av 16) ska en menydel vara "ute" och resten inne.

Jag vill ha undermenyn Filmer och texter, ute och de andra inne på de 6 sidorna.

De här är scriptet:

<!-- Menu_Code_stylesheet --></p>
<div id="Main_1" class="Main_menu" onmouseover="roll_dropmenu('Main_1','Main_menu_over')" onmouseout="roll_dropmenu('Main_1','Main_menu')">
<a id="main_text_1" class="main_text" onClick="toggle_dropmenu('sub1')" href="../index.htm">
Hem</a> </div>
<div id="Main_3" class="Main_menu" onmouseover="roll_dropmenu('Main_3','Main_menu_over')" onmouseout="roll_dropmenu('Main_3','Main_menu')">
<a id="main_text_3" class="main_text" onClick="toggle_dropmenu('sub3')" href="javascript:void(0)">
Filmer och texter</a> </div>
<div id="sub3_1" class="Sub_menu" onmouseover="roll_dropmenu('sub3_1','Sub_menu_over')" onmouseout="roll_dropmenu('sub3_1','Sub_menu')" style="display: none; width: 150px; height: 30px">
<a href="../products.htm" style="text-decoration: none">
<font color="#000000" style="font-size: 9pt">Startsidan</font></a><br>
<a href="../prod01.htm" class="sub_text" target="_self">Koder</a><br>
<a href="../prod02.htm" class="sub_text" target="_self">Product 2</a><br>
</div>
<div id="sub3_3" class="Sub_menu" onmouseover="roll_dropmenu('sub3_3','Sub_menu_over')" onmouseout="roll_dropmenu('sub3_3','Sub_menu')" style="display: none">
<a href="../prod03.htm" class="sub_text" target="_self">Product 3</a><br>
</div>
<div id="sub3_4" class="Sub_menu" onmouseover="roll_dropmenu('sub3_4','Sub_menu_over')" onmouseout="roll_dropmenu('sub3_4','Sub_menu')" style="display: none">
<a href="../prod04.htm" class="sub_text" target="_self">Product 4</a><br>
</div>
<div id="sub3_5" class="Sub_menu" onmouseover="roll_dropmenu('sub3_5','Sub_menu_over')" onmouseout="roll_dropmenu('sub3_5','Sub_menu')" style="display: none">
<a href="../prod05.htm" class="sub_text" target="_self">Product 5</a><br>
</div>
<div id="Main_4" class="Main_menu" onmouseover="roll_dropmenu('Main_4','Main_menu_over')" onmouseout="roll_dropmenu('Main_4','Main_menu')">
<a href="javascript:void(0)" id="main_text_4" class="main_text" onClick="toggle_dropmenu('sub4')">
Inledning mm</a> </div>
<div id="sub4_1" class="Sub_menu" onmouseover="roll_dropmenu('sub4_1','Sub_menu_over')" onmouseout="roll_dropmenu('sub4_1','Sub_menu')" style="display: none">
<a href="../services.htm" class="sub_text" target="_self">
<font color="#000000">Startsida</font></a><br>
</div>
<div id="sub4_2" class="Sub_menu" onmouseover="roll_dropmenu('sub4_2','Sub_menu_over')" onmouseout="roll_dropmenu('sub4_2','Sub_menu')" style="display: none">
<a href="../serv01.htm" class="sub_text" target="_self">
<font color="#000000">Inledning</font></a><br>
</div>
<div id="sub4_3" class="Sub_menu" onmouseover="roll_dropmenu('sub4_3','Sub_menu_over')" onmouseout="roll_dropmenu('sub4_3','Sub_menu')" style="display: none">
<a href="../serv02.htm" class="sub_text" target="_self">Processloggbok</a><br>
</div>
<div id="Main_5" class="Main_menu" onmouseover="roll_dropmenu('Main_5','Main_menu_over')" onmouseout="roll_dropmenu('Main_5','Main_menu')">
<a href="javascript:void(0)" id="main_text_5" class="main_text" onClick="toggle_dropmenu('sub5')">
Övrigt</a> </div>
<div id="sub5_1" class="Sub_menu" onmouseover="roll_dropmenu('sub5_1','Sub_menu_over')" onmouseout="roll_dropmenu('sub5_1','Sub_menu')" style="display: none">
<a href="../feedback.htm" class="sub_text" target="_self">Feedback</a><br>
</div>
<div id="sub5_2" class="Sub_menu" onmouseover="roll_dropmenu('sub5_2','Sub_menu_over')" onmouseout="roll_dropmenu('sub5_2','Sub_menu')" style="display: none">
<a href="../toc.htm" class="sub_text" target="_self">Sitekarta</a><br>
</div>

Lite konstigt formulerat men de blev bara så :p :e

J.N.Medlem sedan apr. 20031 660 inlägg

HEJ!

Det enkla svaret, eftersom du verkar få antingen alla inne eller ute, är att göra två menyer som du inkluderar. Visserligen dumt av underhållsskäl, men det går ju.

För att sköta in/ut automatiskt behöver du lägga till någon form av kod för att hantera divarna, och då blir det en annorlunda fråga.

Lär dig gärna använda kod-taggarna!

wally_91Medlem sedan feb. 2006488 inlägg

Vilken kod skulle det vara till divarna?

J.N.Medlem sedan apr. 20031 660 inlägg

HEJ!

Jag tror jag tänkte mig någon form av variabel-skickande serverside eller kontroll av vilken sida man är på för att avgöra om display ska vara none eller ej.

Det går kanske att lösa på rättare sätt med enbart js-kod.

Genererad på 386 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb