haiderMedlem sedan jan. 2003988 inlägg
Jag lyckades knåda ihop två script, ett som kopierar till clipboard och ett som skapar bookmark.
Det visar sig att de inte funkar till FireFox. Förresten, en fråga här emellan: Bygger Opera på samma teknik som FireFox, eller behöver man en tredje lösning för att Opera ska kunna klara av ovanstående script? Nu har jag inte opera, men jag vill gärna att besökarna inte ska råka ut för samma problem som om de hade haft Firefox.
Till problemet: Klarar inte Firefox ett JS som kopierar till clipboard samt skapa bookmarks?
nitro2k01Medlem sedan aug. 20037 630 inlägg
Det går inte att spara bookmarks mha javascript i FF. Att kopiera går, men det är svårare än i IE, och kräver att användaren har slagit av vissa säkerhetsfunktioner. Opera klarar medvetet ingetdera, pga säkerhetstänkade. Opera bygger för övrigt på helt egen teknik, alltså varken på Mozilla eller IE.
sl0kMedlem sedan maj 2005523 inlägg
lite OT men tycker det e bra att det inte går att lägga till bookmarks m.m ..
javascript bör endast ha kontroll över sidan den visar o allt annat som hör med ex browsern, dess funktion o utseende m.m ska inte en enskild webbsida kunna styra över. Vill användaren lägga till sidan i bookmarks tror jag hon e fullt medveten hur hon gör det själv så...
PalleMedlem sedan apr. 20002 716 inlägg
nitro2k01 skrev:
Det går inte att spara bookmarks mha javascript i FF.
Jorå, det går fint fint att lägga till bokmärken i Fx också. ;)
ex.
function addBookmark(title,url){
if (window.sidebar){ // Mozilla
window.sidebar.addPanel(title,url,"");
}else if(window.external){ //IE
window.external.AddFavorite(url,title);
}else{ // Others
alert('Couldn´t create bookmark..');
}
}
...
addBookmark('webForum','http://www.webforum.nu');
nitro2k01Medlem sedan aug. 20037 630 inlägg
Ah, sist jag kollade på window.sidebar fick jag känslan av att objektet bara röde saker som hade med just sidebaren att göra. Jag får se mig själv felbevisad där!
Palle: Schysst mannen, ska ta o lägga in den.
Finns nåt sätt o låta besökaren kopiera en text till clipboard via Firefox?
sl0k: Jag glömde kommentera ditt inlägg. Jag håller med dig att besökaren skapar bokmärke om personen ifråga vill.
Men jag vill lägga in den funktionen av praktiska skäl. Pga en usel shop-mekanism som jag använder, var jag tvungen att lägga upp en sida som var framebaserad (suck).
Så hur gör en besökare för att komma åt den sidan vid ett annat tillfälle?
Jag har lite olika system inbyggda i sidan, så jag tänkte skapa ett par knappar, därbland "kopiera sökväg" samt "lägg i favorit", som alltså via JS spottar ut sidans "kompletta" URL, alltså den som ser till att sidan hamnar i framesettet osv.
Som alternativ, för de som inte har IE och inte har stöd för dessa funktioner tänkte jag att bara ha en rad i stil med:
"Direktlänk: http://www.sidan.se/link.cgi?sidan.html"
Jag sitter o brottas mellan att lägga in alla dessa finesser för IE (och ev FF) eller bara köra den enkla lösningen. Jag skulle faktiskt kunna ha en target="_blank" ifall jag vill förhindra att besökaren klickar på länken o kladdar till det.
Ah, just det. det finns ju ett annat problem också egentligen. Shop-mekanismen som används har inget stöd för några som helst cookies. Minsta lilla refresh tömmer kundvagnen, något som tvingat mig att skapa ett extremt statiskt framesystem, och som plockat bort sidan från sökmotorerna och ... tja, jag gråter mig till sömns varje natt av eländet
;)