webForumDet fria alternativet

Jag godkänner...

5 svar · 427 visningar · startad av Jerpa

JerpaMedlem sedan feb. 20032 532 inlägg

Det jag söker är så som det är här på wF då man registrerar sig som ny medlem att man ska kryssa i att man läs reglerna och godkänner dessa.
Hur gör jag detta?

En annan sak som har med mitt forumlär att göra är att jag vill ha att man måste klicka i minst en checkbox/radio. Hur fixar jag till det.
Hittade på ett på webdesignskolan men får det inte att funka.

Visst, koden är kanske inte den snyggaste men den ser iaf ut som vi vill ha den:

<table width="94%" border="0" cellspacing="2" cellpadding="0">
  <tr>
    <td class="form" colspan="2"><b>Ev lag</b><br><input type="text" name="lag" class="form2"></td>
  </tr>
  <tr>
    <td class="form" colspan="2">&nbsp;</td>
  </tr>
  <tr>
    <td class="form" width="47%"><b>Nick</b></td>
    <td class="form" width="47%"><b>Namn</b></td>
  </tr>
  <tr>
    <td class="form" width="47%"><input type="text" name="nick1" class="form2"></td>
    <td class="form" width="47%"><input type="text" name="namn1" class="form2"></td>
  </tr>
  <tr>
    <td class="form" width="47%"><input type="text" name="nick2" class="form2"></td>
    <td class="form" width="47%"><input type="text" name="namn2" class="form2"></td>
  </tr>
  <tr>
    <td class="form" width="47%"><input type="text" name="nick3" class="form2"></td>
    <td class="form" width="47%"><input type="text" name="namn3" class="form2"></td>
  </tr>
  <tr>
    <td class="form" colspan="2">&nbsp;</td>
  </tr>
  <tr>
    <td class="form" width="47%"><b>Email</b></td>
    <td class="form" width="47%"><b>Telefon</b></td>
  </tr>
  <tr>
    <td class="form" width="47%"><input type="text" name="email" class="form2"></td>
    <td class="form" width="47%"><input type="text" name="tele" class="form2"></td>
  </tr>

<tr><td class="form" colspan="2">&nbsp;</td></tr>

<tr>
    <td class="form" colspan="2"><b>Min speltyp är:</b></td>
  </tr>
  <tr>
    <td class="form" colspan="2">
	<input type="radio" name="klass" value="klass I"> Klass I 
	<input type="radio" name="klass" value="klass II"> Klass II
	<input type="radio" name="klass" value="klass III"> Klass III</td>
  </tr>

<tr>
    <td class="form" colspan="2"><b>Vi/Jag vill ingå i:</b></td>
  </tr>
  <tr>
    <td class="form" colspan="2"><input type="radio" name="arme" value="Hebekistans"> Hebekistans armé</td>
  </tr>
  <tr>
    <td class="form" colspan="2"><input type="radio" name="arme" value="Fritagningsstyrkan"> Fritagningsstyrkan</td>
  </tr>
  <tr>
    <td class="form" colspan="2"><input type="radio" name="arme" value="Svartrockarna"> Svartrockarna</td>
  </tr>
  <tr>
    <td class="form" colspan="2"><input type="radio" name="arme" value="Boris"> Boris &amp; Co</td>
  </tr>
  <tr>
    <td class="form" colspan="2"><input type="radio" name="arme" value="Lajvare"> Lajvarna</td>
  </tr>

<tr>
    <td class="form" colspan="2"><b>Matalternativ:</b></td>
  </tr>
  <tr>
    <td class="form" colspan="2">
	<input type="radio" name="mat" value="mat_van"> Vanlig mat
	<input type="radio" name="mat" value="mat_spec"> Special/vegitarisk</td>
  </tr>

<tr>
    <td class="form" colspan="2"><b>Meddelande</b><br><textarea name="Meddelande" rows="3" cols="40" class="formmed"></textarea></td>
  </tr>
  <tr>
    <td class="form" colspan="2"></td>
  </tr>

<tr>
    <td class="form" colspan="2"><input type="checkbox" name="favoritarstid" value="Var"> Härmed godkänner jag AAF's spelregler</td>
  </tr>

<tr>
    <td class="form" colspan="2"><input name="SUBMIT" class="formmed" type = "SUBMIT" value = "Skicka formul&auml;ret &raquo;"> <input type="reset" name="Rensa" value="Rensa" class="formmed"></td>
  </tr>
</table>
formulär.gif
Peter SMedlem sedan dec. 20025 483 inlägg

1.

<input type="submit" [b]disabled="disabled" name="submit"[/b]>
<input type="checkbox" onclick="this.form.elements['submit'].disabled = !this.checked">

2.

var ch = false;
var cbs = document.forms["namn_på_formulär"].elements["klass"];
for (var i = 0; i < cbs.length; ++i)
  if (cbs[i].checked){
    ch = true;
    break;
  }
if (!ch){
  alert("Måste kryssa i en 'klass'!");
  return false;
}

Tackar.
Fick det att funka med att skicka-knappen blev oklickbar tills man kryssat i rutan.

Men hur ska jag göra för att man måste välja en klass, en arme och typ av mat?
Ska jag lägga till några rader i "kod 2" och vad ska jag skriva för varje radiobutton?

Peter SMedlem sedan dec. 20025 483 inlägg

Like so:

function isChecked(frm, inp)
{ var cbs = document.forms[frm].elements[inp],
      ch  = false;
  if (cbs.length){
    for (var i = 0; i < cbs.length; ++i){
      if (cbs[i].checked){ return true }
    }
  } else {
    return cbs.checked;
  }
  return false;
}

// användning
if (!isChecked("namn_på_formulär", "namn_på_input")){
  alert("...");
  return false;
}

// if (!isChecked("form2","klass"))
UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg

OT kanske, men har en sådan funktion verkligen någon reell betydelse om det nu skulle förekomma någon tvist om huruvida man känner till reglerna? Den här typen av godkännanden gör man ju överallt, när man godkänner licensavtal, mm. Det är ju ingen som på allvar verkligen läser villkoren, utan man scrollar ju bara lite fort ner och godkänner, för att kunna klicka vidare. Skulle ett sådant godkännande verkligen kunna tillmätas någon betydelse, om det nu verkligen skulle bli ett rättsfall av det hela (lite långsökt, kanske, men det är väl bara då det eventuellt skulle kunna spela någon roll, om någonsin)?

UlfT skrev:

OT kanske, men har en sådan funktion verkligen någon reell betydelse om det nu skulle förekomma någon tvist om huruvida man känner till reglerna? Den här typen av godkännanden gör man ju överallt, när man godkänner licensavtal, mm. Det är ju ingen som på allvar verkligen läser villkoren, utan man scrollar ju bara lite fort ner och godkänner, för att kunna klicka vidare. Skulle ett sådant godkännande verkligen kunna tillmätas någon betydelse, om det nu verkligen skulle bli ett rättsfall av det hela (lite långsökt, kanske, men det är väl bara då det eventuellt skulle kunna spela någon roll, om någonsin)?

I detta sammanhang har det faktiskt det.
För det första måste du vara 18år. Du MÅSTE använda godkända skyddsglasögon och spel sker på egen risk. Det handlar alltså om airsoft.
Visst, det är bara att klicka i och gå vidare men godkänner du inte dessa saker och kommer till spelet kan vi avvisa den personen från området och får inte vara med. Det kan låta töntigt men vi inom airsoften är väldigt hårda på detta. På de större forumen så måste du ange ålder för att komma in på köp/sälj bara för att det är 18års gräns på vapnen, trots att det är ett "luftvapen". Vapnen skjuter upp till 450-480fps så det är en allvarlig lek.

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.cf67ef55
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)