learnMedlem sedan jan. 20051 130 inlägg Jag använder nedanstående skript för att tilldela divar några events.
function menyn() {
var meny = document.getElementsByTagName('div');
for (i=0;i<meny.length;i++) {
meny[i].onclick = function(){ document.location.href="?link=hej";};
meny[i].onmouseover = function(){this.style.backgroundImage="url('meny_over.gif')";};
meny[i].onmouseout = function(){this.style.backgroundImage="url('meny_out.gif')";};
}
}
Allt funkar bra i FF och IE, men i Opera blir det knas och sidan "?link=hej" körs automatiskt om och om igen i all evighet utan att jag ens klickar...!
Varför vill Opera göra så här?
R: Hmm, nu funkar det visst, aja.. :r
learnMedlem sedan jan. 20051 130 inlägg Däremot så funkar inte om jag lägger href:en i en separat funktion, som följande:
function menyClick() {
document.location.href="?link=hej";
}
function menyn() {
meny[i].onclick = function(){ menyClick();};
meny[i].onmouseover = function(){this.style.backgroundImage="url('meny_over.gif')";};
meny[i].onmouseout = function(){this.style.backgroundImage="url('meny_out.gif')";};
}
}
Då kör Opera funktionen om och om igen utan att jag klickar!!! Funkar som sagt fint i FF och IE.
learnMedlem sedan jan. 20051 130 inlägg Aja, jag släpper det där ett tag. Om jag nu kör enligt den första koden och vill ha ut varje objekts id-nummer bifogat i href:en, hur skall jag göra. Detta funkar inte:
function menyn() {
var link = "?link="+meny[i].id;
meny[i].onclick = function(){ document.location.href=link;};
}
}
Med ovanstående kod blir alla href likadana (det sista elementets id). Hur ska jag göra?
Tack för er hjälp på förhand!
Peter SMedlem sedan dec. 20025 483 inlägg location.href = "?link=" + this.id
learnMedlem sedan jan. 20051 130 inlägg Tack Peter, det funkar! Trodde jag hade testat det själv, men men.
Kan passa på att fråga. Kan jag med säkerhet bygga en meny på ovanstående sätt, och strunta i href:en på själva länken? Jag menar, det finns väl dem som har javascript avstängt på sin browser och därmed inte kan använda menyn..??