mackanzMedlem sedan sep. 2003443 inlägg Hejsan!
Jag har gjort ett x antal bilder som jag på min hemsida vill visa som "veckans bild". Hur gör jag får att visa dem som minatyr och sen får bilden klickbar så att den öppnas i en popup??
Har bara ett javascript från jojoxx.net som visar bilden. Me ag vill ha med en minatyr och en popup också. Tiläggas ska att jag inte vill göra sidor för varje bild utan att den ska känna av att till exempel bild 04.jpg är veckans bild och sen öppna den i en popup.
Bilden "veckans bild" kommer jag att göra 450px bred sen så drar jag er den till 120px med width och height. så jag gör bara en bild av varje, alltså inga miniatyrer.
Hoppas ni förstår vad jag menar. Bifogar en bild om det hjälper
Kan tilägga att jag försökt söka lite, men inte hittat något svar.
J.N.Medlem sedan apr. 20031 660 inlägg HEJ!
Varför gör du inte en img-tagg och en <a href>-tagg runt den, kombinerat med en javascript-länk, med bildens namn som url?
Hur vet du vilken som är veckans bild?
Är det endast den som ska ha nyttfönster-koden?
Vad/vilka är problemet/n?
mackanzMedlem sedan sep. 2003443 inlägg Ja så där kan man ju göra, Men hur får man den att ändra bilden automatiskt. D,vs så att han vecka efter vecka byter bild automatiskt. Jag torr jag på förstasidan istllet gör en länl där det stå. "Titta på veckans bild" som där referar till sidan jag redan har som visar veckans bild. Blir minst problem då.
Hur vet du vilken som är veckans bild på sidan som visar veckans bild?
Den logik som du har där kan du väl använda på första sidan också?
Eller det är hårdkodat?
Jag hade namngett bilderna till en siffra som är veckonumret, och sedan hämtat bilden med hjälp av DatePart, där veckonumret sätts i img src.
http://www.devguru.com/Technologies/vbscript/quickref/datepart.html
mackanzMedlem sedan sep. 2003443 inlägg Bildeerna är namgivna efter veckoslut
01.jpg 02.jpg 03.jpg 04.jpg 05.jpg osv...
Veckoslut?
Om jag får gissa att du menar veckonummer, är du en bra bit på väg, ta bort nollan först, plocka fram aktuellt veckonummer med DatePart, använd det för img src.