Fredde MannenMedlem sedan nov. 20013 498 inlägg
Ursäkta här nu!
Jag och en arbetskamrat förde en kort diskussion idag ang. javascript och skicka mail?
En av dem ville sätta ihop en webshop i javascript för kul skull.
- Jag: Hur fasiken skall du kunna få in varorna som han beställt till databasen, mailen, filerna?
- Han: Sätta in dem i en kaka och sen maila informationen!
- Jag: Men då måste klienten ha mailprogram i form av Outlook Express, MS Outlook, eller annat mailprogram samt ha det inställt med smtp och så.
- Han och den andre: Näe, inte behövs det, det finns inbyggda funktioner för det!
- Jag: Jasså, det visste jag inte! (gapar stort i mitt inre :q )
Personligen känner jag bara till i javascript användandet av mailto:!
Det går väl om det körs ex. som serverside i ASP eller så, men annars?
Förklara nu för mig hur det ligger till, innan jag tar mitt pick och pack och sätter mig på ett berg och mediterar tills jag är 80 år gammal och lever i total celibat! x(
nitro2k01Medlem sedan aug. 20037 630 inlägg
Nej, det går inte riktigt. Menade din arbetskamrat kanske itne att man kan göra detta med hjälp av PHP?
Om personen inte har ett mailprogram som är inställt på att automatiskt skicka mail, så går det inte. De flesta mailprogram idag varnar innan något kan skickas iväg.
Oavsett så behövs en SMTP-server för att skicka mailet. (Antingen på den lokala datorn, eller hos t ex en internetleverantör)
Så din arbetskamrat har helt enkelt fel!
Fredde MannenMedlem sedan nov. 20013 498 inlägg
nitro2k01 skrev:
Nej, det går inte riktigt. Menade din arbetskamrat kanske itne att man kan göra detta med hjälp av PHP?
Om personen inte har ett mailprogram som är inställt på att automatiskt skicka mail, så går det inte. De flesta mailprogram idag varnar innan något kan skickas iväg.
Oavsett så behövs en SMTP-server för att skicka mailet. (Antingen på den lokala datorn, eller hos t ex en internetleverantör)
Så din arbetskamrat har helt enkelt fel!
Nope han yttra sig att han ville slippa allt vad som heter PHP så man slipper installera det!
Misstänkte väl det! :h (solar sig i glansen av rätt!) (ehmm..) :)
J.N.Medlem sedan apr. 20031 660 inlägg
HEJ!
Han och den andre skrev:
Näe, inte behövs det, det finns inbyggda funktioner för det!
Beroende på hur införstådda dina arbetskamrater är i webbens hemligheter, kan ju detta innebära cgi-script, smtp, Frontpage-etc, dvs något som finns på servern men som de inte behöver bry sig om att hantera.
"Jag bara skriver såhär, och så skickas det iväg! [via något programmeringsspråk, men det förstår ju inte jag!]"