blahaMedlem sedan jan. 20063 inlägg
Tja..
Har gjort en databas styrd mapstruktur med javascript och css. Ser ut som utforskaren ungefär..
Nu till grejjen.. Jag vill att man ska kunna markera mapar (flera dvs) och trycka på en knapp, så ska dom mapparna som jag markerat tas bort. Men jag vill inte ha en ompostning av sidan. Så min lilla ide är att jag ska med hjälp av css ta display:none; (den skrivs inte ut, koden finns doc kvar), och sen anropa framen som tar bort sakerna från databasen.
Jag har hjärnsläpp och mitt javascript kunnande är väll inte den bästa. Så i fall någon kunde ge mig en kick i baken så jag kunde börja.
Dvs:
Hur anropar jag en frame med hjälp av javascript, vill att javascriptet ska skicka iväg en array med alla ID:n som skall tas bort.
Tänkte använda iframe..
/Blaha
Peter SMedlem sedan dec. 20025 484 inlägg
Välkommen till wF! :)
Med
window.frames["namn_på_iframe"]
...har du en referens till <iframe>n. Med den kan du sedan t.ex. läsa och skriva till formulärsfält.
Tack för ett snabbt svar!
Försökte med:
window.frames['controllFrame'].src='http://www.google.com';
men tycks inte funka... vad har jag gjort för fel?
En annan sak. Tänkte skicka värden via GET dvs adressfältet. Men det känns som fel väg att gå. Kan man skicka en POST eller bara en variabel?
/blaha
Tog och använde:
document.getElementById('controllFrame')
och det funkade.
iaf. har ett till problem nu. Vill loopa igenom alla element som har class='selected' nu för att bygga upp en sträng som jag kan skicka till min frame. Är det görbart i javascript?
Peter SMedlem sedan dec. 20025 484 inlägg
Med 'element', menar du då samtliga element på sidan? Om
var elms = document.getElementsByTagName("*"),
i = 0,
elm = 0,
str = "";
while (elm = elms.item(i++)){
if (elm.className == "selected"){
str += [i]whatever value[/i]
}
}
//använd 'str'