webForumDet fria alternativet

scroll+ljud

0 svar · 176 visningar · startad av trendol

trendolMedlem sedan okt. 2002175 inlägg

hallåj,

en ganska komplicerad frågeställning här tror jag, men jag försöker ändå fråga er experter.

läget är följande; jag tänkte göra en sida som reagerar och integrerar med användaren med bakgrundsljud och akustik när denne scrollar (vanlig HTML, inte IFrame eller scrollningsbart lager). den ska med andra ord se precis ut som en vanlig hemsida.

när användaren använder scrollningslisten i Y-led så vill jag under vissa positioner (exempelvis 200, 500 och 1000) att ljuden "smälter in i varandra"; dvs när användaren är absolut längst upp på sidan (pos 0) så hörs fågelkvitter. vid bild nr 1 (pos 200) så hörs ett annat, lite längre ner vid bild 2 (pos 1000) så hörs ljud från ett kök. dessa skall fejdas in i varandra ju mer man scrollar mellan positionerna så att det på ett normalt sätt känns som att man går mellan olika rum, fast man faktiskt befinner sig på ett och samma dokument.

det är alltså de vanliga scrollningslisterna jag talar om och inte någon specialare. meningen är att sidan i höjd i slutändan ska bli många tusen pixlar och således många "positioner" eller omgivningar.

förslagsvis kanske man bör slänga in ljudlooparna i en 1x1 flashfilm som något javascript eller liknande kan styra från.

kan någon snäll själ hjälpa mig?

Genererad på 374 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb