tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg Hejsan, sitter och leker och lär men har fastnat...
Jag skulle vilja att förstoringsglaset placerar sig mitt på sidan när den öppnas, men eftersom jag är tämligen vilse i javascript så har jag inte lyckats med att hitta stället där man ändrar placeringen. Är det någon som vet ungefär hur kodsnutten bör ser ut, så kan jag fortsätta leta.
Jag letar också efter stället som öppnar fönstret. Vill att hela bilden visas utan att man ska behöva scrolla...
Finns det någon som kan hjälpa mig med detta skulle jag bli så himla glad.
Mitt bildprogram har pajat så bilden är inte optimerad. Den är nästan 2MB så det tar en stund att ladda sidan ;)
http://gotlandssidor.se/skoj/
bossseMedlem sedan juni 2003772 inlägg (lens, 0 ,0) betyder vänster=0 top=0
Ändra alltså där det står xMoveTo(lens, 0, 0);
till kanske xMoveTo(lens, 250, 150);
colioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg var x=(((document.width?document.width:document.body.clientWidth)/2)-[red]halva bredden på förstorngsglas-rutan[/red])
var y=(((screen.availHeight)/2)-[red]halva höjden på förstorngsglas-rutan[/red])
xMoveTo(lens, x, y)
tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg Tack för det :) :birp
Men då dök nästa fel upp, man måste rubba förstoringsglaset innan placeringen av den stora bilden visas... Den stora bildens vänstra hörn fortsätter att laddas in, när man kommer in på sidan... så får jag fortsätta leta.
Återkommer om jag inte hittar.
Ska försöka låta bli att vara blind :r
tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg Colione hej, kände du igen Skrubbs?
När jag testade ditt förslag så blir det något fel i scriptet...} saknas någonstans.
Bossses ligger uppe nu.
colioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg Den här fungerar:
function LensSetup()
{
var lens = xGetElementById('lens');
var x=(((document.width?document.width:document.body.clientWidth )/2)- (lensdimensions/2))
var y=(((document.height?document.height:document.body.clientHeight )/2)- (lensdimensions/2))
xMoveTo(lens, x, y)
xEnableDrag(lens, null, lensOnDrag, null);
xShow(lens);
lens.style.background = "#eee url("+ zoom.src +") no-repeat";
lens.style.display = "block";
}
se till att tabort mellanslagen som forumet skapar i height bara....
Mjo visst känner jag igen skrubbs, befinner mig dock i irland för tillfället och jobbar för ibm helpdesk
tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg Nu fungerar det fint. Men varför visas övre vänstra hörnet innan man rubbar på glaset?
Putte är den häst som är sist och har vit bläs, det var där jag tänkte att glaset skulle hamna. Och det är det ju i allafall nästan mitten på sidan, men när fönstret öppnas i den storleken som det gör så blir det ju inte där.
Har inte haft tid att jobba med detta, kanske nu i helgen. Men eftersom jag såg att du var online, så kanske du har ett litet söktips:-)
Njut av Irland! Helskön ö... :-)