dAEkMedlem sedan feb. 20041 777 inlägg
Halloj gott folk!
Jag undrar om det finns någon som vet ifall det finns något js som gör det möjligt att skriva direkt i en <select>? Det måste vara cross-browser, IE-specifika lösningar har jag redan ett par av.
Om det är oklart vad jag är ute efter har jag bifogat en bild. Jag är alltså ute efter att få en <select> att bete sig som adressfältet i explorern eller adressfältet i en browser.
Peter SMedlem sedan dec. 20025 484 inlägg
Skriva direkt i en <select> blir nog svårt att åstadkomma såväl cross-browser som plattformspecikt.
Någonting liknande Google Suggest kanske är av intresse?
dAEkMedlem sedan feb. 20041 777 inlägg
Nja, egentligen inte eftersom det ska vara och även se ut som en vanlig drop down, oavsett OS.
http://svn.deadbeef.com/dhtml/combobox_example.html - En IE-specifik lösning som ser urbra ut, fungerar precis som jag vill osv. Så himla synd att den är IE-only. :l
Det kanske inte går att göra cross-browser ö.h.t? Jag sökte en del igår men hittade bara lösningar för IE. Typiskt!
learnMedlem sedan jan. 20051 143 inlägg
Peter S skrev:
Skriva direkt i en <select> blir nog svårt att åstadkomma såväl cross-browser som plattformspecikt.
Någonting liknande Google Suggest kanske är av intresse?
Hur gör man detta? Någon som har lust att förklara?
Peter SMedlem sedan dec. 20025 484 inlägg
När du skriver i textrutan triggas en händelsehanterare (onkeypress t.ex.) som m.h.a. Ajax skickar en förfrågan till webbservern med den inmatade textsträngen som input. Webbservern skickar sedan tillbaka sökresultatet till webbläsaren - som notifieras detta i onreadystatechange - och därefter skriver ut det hela i ett lager som visas under sökrutan.
learnMedlem sedan jan. 20051 143 inlägg
Peter S skrev:
När du skriver i textrutan triggas en händelsehanterare (onkeypress t.ex.) som m.h.a. Ajax skickar en förfrågan till webbservern med den inmatade textsträngen som input. Webbservern skickar sedan tillbaka sökresultatet till webbläsaren - som notifieras detta i onreadystatechange - och därefter skriver ut det hela i ett lager som visas under sökrutan.
OK, tack. Får sätta mig in i Ajax mao...