Hej!
Tacksam för svar på nedanstående.
Har kommit så pass långt att jag hittar följande för att få fram information om vilken sida som visas i en specifik frame (FrameNamn):
parent.FrameNamn.location.href
Men frågan är om det är omöjligt att få fram det om sidan som visas i FrameNamn tillhör en annan domän eller finns det vägar att komma förbi det?
Tack på förhand
Peter SMedlem sedan dec. 20025 483 inlägg Mig veterligen finns det inget sätt att kringgå det (och tur är väl det). :)
OK.
Problemet är att jag har flera domäner för olika projekt men skulle vilja lägga till en allmän meny för företaget. I den menyn finns en "tipsa om" denna sida och då vill man att den aktuella sidan bilr med i länken.
Man får kanske använda roten på servern som sökväg via ASP.
Kan det vara en lösning?
Peter SMedlem sedan dec. 20025 483 inlägg Serverspråk är nästan alltid att föredra. Men du skulle kanske kunna lösa det genom att i en global variabel spara sidan som laddas i ramen. Antag att sidan laddas enligt
<a href="..." target="FrameNamn"
Om du lägger till
onclick="page = this.href"
...bör du kunna använda 'page' för att hitta sidan. :)
Kan du förklara ytterligare?
Peter SMedlem sedan dec. 20025 483 inlägg Okej :)
Du har en länk som liknar
<a href="http://webforum.nu" target="FrameNamn">Extern sida som visas i ramen 'FrameNamn'</a>
Den modifierar du enligt
<a href="http://webforum.nu" target="FrameNamn" onclick="top.page = this.href">Extern sida som visas i ramen 'FrameNamn'</a>
I menyn har du en "Tipsa om"-länk. När du använder den funktionen vill du veta vilken sida som finns i FrameNamn. Den sidans namn ligger nu i top.page-variabeln:
<a href="javascript:alert(top.page)">Tipsa om</a>
top.page är alltså ett eget val av variabelnamn?
Jag får det inte att fungera.
Den alertar undefined.
Jag får det inte att fungera.
Får väl acceptera att det inte fungerar (som jag önskar iallafall).
Får kanske lov att lägga in tipsa länken på respektive sida (skulle kunna skapa ett session i asp om sökvägen på servern, men då måste man lägga in det på varje sida).
Tackar återigen för den kunskap som ändå finns här på webforum och Peter S.
Tar fortfarande tacksamt emot ev. förslag på lösning.
Peter SMedlem sedan dec. 20025 483 inlägg Vad händer om du i exemplet trycker på wF-länken och sedan på "Tipsa om"?
:)
Om jag klickar på en länk i menyn fungerar det men på de olika sidorna finns också länkar och med dem fungera det inte om det är olika domäner.
Peter SMedlem sedan dec. 20025 483 inlägg Nej, det har du ju rätt i.