webForumDet fria alternativet

Syntaxfel på </table>???

8 svar · 413 visningar · startad av aasah

aasahMedlem sedan mars 20034 471 inlägg

Har skrivit om mitt demoskript till en mer generell sak... och får nya "kul" fel...

Vid laddning av sidan:

jsfel skrev skrev:

Rad 542
Tecken 1
Fel Syntaxfel
Kod 0

Källan:

<center><table class="cw"><tr><td id="wordBoxHeader" colspan="3"><center>You clicked on:</center></td></tr>
         <tr><th>Pos</th><th>The Word</th><th>Direction</th></tr>
         <tr><td id="wordBoxAcrossPos">-</td>
             <td><input type="text" id="wordBoxAcrossWord" disabled></td>
             <td><input type="button" class="buttonColorG" id="wordBoxAcrossB" onclick="addWord(this.form, 'Across')" value="Add word across!" disabled>
                 <input type="hidden" id="wordBoxAcrossStart" value=""></td></tr>
         <tr><td id="wordBoxDownPos">-</td>
             <td><input type="text" id="wordBoxDownWord" disabled></td>
             <td><input type="button" class="buttonColorG" id="wordBoxDownB" onclick="addWord(this.form, 'Down')" value="Add word down!" disabled>
                 <input type="hidden" id="wordBoxDownStart" value=""></td></tr>
         </table></center></form></P><P><script type="text/javascript"><br /> <!-- Rad 542 --!>

Va?!?! Hur kan det bli syntaxfel?

sidan

MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg

Inom <script>-taggar skriver du Javacript-kod. Ett <br/> här måste väl vara felaktig Javascript.

Jämför med om du lägger det i en js-fil.

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Eftersom IE suger vad gäller att tala om javascriptfel säger jag som jag brukar; använd en webbläsare med en vettig javascriptkonsoll, exempelvis Firefox. Använder man en sådan är det extremt mycket lättare att finna felet i koden.

Mvh

Matte skrev:

Inom <script>-taggar skriver du Javacript-kod. Ett <br/> här måste väl vara felaktig Javascript...

Ja, det låter verkligen rätt. Glad i hågen kilar jag till mitt skript... :o :q Var kommer br:t ifrån?!?! Jag skriver inte ut det!! Någon som ser? :q Extra skumt eftersom jag alltid skriver <BR> dessutom. (Inte <br/>.)

function printJSthings() {
   echo "<P><form id=\"jsformen\" onsubmit=\"return addWord(this);\">
         <center><table class=\"cw\"><tr><td id=\"wordBoxHeader\" colspan=\"3\"><center>You clicked on:</center></td></tr>
         <tr><th>Pos</th><th>The Word</th><th>Direction</th></tr>
         <tr><td id=\"wordBoxAcrossPos\">-</td>
             <td><input type=\"text\" id=\"wordBoxAcrossWord\" disabled></td>
             <td><input type=\"button\" class=\"buttonColorG\" id=\"wordBoxAcrossB\" onclick=\"addWord(this.form, 'Across')\" value=\"Add word across!\" disabled>
                 <input type=\"hidden\" id=\"wordBoxAcrossStart\" value=\"\"></td></tr>
         <tr><td id=\"wordBoxDownPos\">-</td>
             <td><input type=\"text\" id=\"wordBoxDownWord\" disabled></td>
             <td><input type=\"button\" class=\"buttonColorG\" id=\"wordBoxDownB\" onclick=\"addWord(this.form, 'Down')\" value=\"Add word down!\" disabled>
                 <input type=\"hidden\" id=\"wordBoxDownStart\" value=\"\"></td></tr>
         </table></center></form></P>"; //starten på raden

//Överför $LBtoJS, $SPtoJS till JS-arrayer
echo "<P><script type=\"text/javascript\">"; //forts... men var är <br> ???
foreach ($LBtoJS as $ix => $arr) {
   echo "letterBoxJSarr[\"$ix\"] = new Array();";
   if (isSet($arr["startDown"]))
      echo "letterBoxJSarr[\"$ix\"][\"startDown\"] = \"".$arr["startDown"]."\";";
   else echo "letterBoxJSarr[\"$ix\"][\"startDown\"] = \"-\";";
   //...
}
//...
echo "</script></P>";
}

För övrigt hur kan <br /> anges som tecken nr 1 när det står sist???

@nders, om du vet hur man löser problemet med att klämma in den i en proppfull hårddisk med idel nödvändiga program, så visst, jag installerar gärna en annan webbläsare... :(

Har du någon parser av något slag som samlar upp outputen och bearbetar den ?

Nej, det tror jag inte? Var skulle den ligga i så fall? Jag skriver i WinSyntax, vilket har funkat hur bra som helst i över ett år, och laddar sedan upp filerna till servern.

Kan det vara min brandvägg som slänger in det? Fast jag begriper inte varför i så fall, mitt demoprogram funkar ju... Får inte du felmeddelande om du tittar på sidan? (Länk i trådens första inlägg.) :q

Missade länken till din sida tidigare.
Nu vet jag varifrån ditt <br /> kommer ifrån :)

Ta en titt på raderna som följer:

</table></center></form></P><P><script type="text/javascript"><br />
<b>Warning</b>:  Invalid argument supplied for foreach() in <b>/home/aasah/www/Lab/IntCW/intCWmore.php</b> on line <b>451</b><br />
<br />
<b>Warning</b>:  Invalid argument supplied for foreach() in <b>/home/aasah/www/Lab/IntCW/intCWmore.php</b> on line <b>478</b><br />

Du har alltså PHP-fel.
Beror sannolikt på att din array $LBtoJS inte är åtkomlig innefrån funktionen.

Ååååh! Tack, Matte! :birp Det var ju ett fullständigt oväntat resultat av JS-kod att PHP-fel ibland hamnar i källan!!! :o Jag förstår hur det hamnar där, det hade bara aldrig gått upp för mig att det kunde inträffa. Nåja, man lär så länge man programmerar... :)

Jodå, det händer emellanåt att PHP-felmeddelande "drunknar" i HTML-koden, och inte visas på skärmen :)

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)