:)
Hej!
Om jag öppnar ett popup-fönster från ett annat fönster, går det då att uppdatera det ursprungliga fönstret när popupfönstret stängs?
Mvh
Henrik
23 svar · 661 visningar · startad av devotion
Hej!
Om jag öppnar ett popup-fönster från ett annat fönster, går det då att uppdatera det ursprungliga fönstret när popupfönstret stängs?
Mvh
Henrik
Hmmm.. :)
Få det inte att fungera... Popupen är en frameset. Kan det påverka?
så här testade jag:
<title><% =Request.Cookies("Task")("taskNr") %></title>
</head>
<frameset rows="100,*,100" cols="*" framespacing="0" frameborder="yes" border="0">
<frame src="topFrame.asp" name="topFrame" scrolling="No" noresize="noresize" id="topFrame" title="topFrame" />
<frameset cols="*,100%" id="middle">
<frame src="Menu/articleMenu.asp" name="leftMenuFrame" id="leftMenuFrame" title="leftMenuFrame" />
<frame src="mainFrame.asp" name="mainFrame" id="mainFrame" title="mainFrame" />
</frameset>
<frame src="bottomFrame.asp" name="bottomFrame" scrolling="No" noresize="noresize" id="bottomFrame" title="bottomFrame" />
</frameset>
<noframes>
<body onunload="window.opener.location.reload()">
</body>
</noframes>
</html>
Mvh
henrik
Du kan inte ha body på en frameset sida.
Du får lägga javascriptet i en frame och skriva så här:
window.parent.opener.location.reload()
och om du skall stänga med så blir det ju
window.parent.opener.location.reload(); window.close();
... eller lägga onunload i <frameset>?
The FRAMESET element also accepts ONLOAD and ONUNLOAD attributes to specify client-side scripting actions to perform when the frames have all been loaded or removed.
Källa: http://www.htmlhelp.com/reference/html40/frames/frameset.html
Åsså det visste jag inte... man lär sig alltid något nytt varje dag...
Men han skall la uppdatera när han stänger fönstret?
Men han skall la uppdatera när han stänger fönstret?
Jo. Nu vet jag inte om onunload fungerar på exakt samma sätt i frameset- som i body-elementet, men det är helt klart värt att prova bara att flytta koden från <body> i <noframes> till den yttersta frameset-taggen.
mvh
Hmm jag läste inte riktigt ditt inlägg @nders trodde det stod onload :)
här var det aktivitet.... ska testa...
Hmmm, funkade igår, men nu när jag testar laddas inte ursprungsfönstret om... konstigt
Hur säkert är det att det ska fungera?
Mvh
Henrik
Om du har en knapp för att stänga fönstret så kan du testa min lösning...
om du vill kolla så att javascriptet körs så lägg in en alert("javascript funkar");
Hej :)
Det är ingen dum lösning men jag vill helst att det ska hända saker när man stänger fönstret. Man kanske kan lägga in både och. Det primära är att stänga med knapp. Men det finns en chans till för klåparna.... ;)
Mvh
Henrik
Har skickat med ett för mig fungerande exempel. :)
wee :)
Det fungerar perfekt... Kan man inte lägga med koden för att få en alert vid stängning av popupen i den koden med?
Mvh
Henrik
I popup.html:
window.onunload = function(){
if (window.opener){
alert("Bye, bye");
window.opener.location.reload();
}
}
Hejsan! :)
Fungerade inte riktigt så som jag vill ha det.
alerten (eller confirm ska det vara) kommer efter det att fönstret har stängts. Tanken var ju att den skulle förhindra att fönstret stängdes och därmed ge användaren en möjlighet att ångra sig....
Hmm, det hela beror nog på att jag är i två olika trådar och surrar nu... Sorry...
Mvh
Henrik
Ja, jag måste vara lite förvirrad. I popup.html:
window.onunload = function(){
if (window.opener){
window.opener.location.reload();
}
}
window.onbeforeunload = function(){
return "Whatever message...";
}
Det är väl inte den snyggaste confirmrutan, men å andra sidan tror jag inte den går att piffa upp heller.