spetzenMedlem sedan feb. 200415 inlägg Kan någon vänlig person beskriva lite snabbt hur man kan hantera fel som uppstår i ens script. Finns det någon error hantering i javascript eller dhtml? Kan man skapa en egen 404 felsida? Om någon har några bra länkar så skriv gärna upp dem så jag kan läsa på lite mer.
Tacksam för all hjälp som fås.
MvH Anders Spetz
Peter SMedlem sedan dec. 20025 483 inlägg Fr.o.m. IE5.5 och NS6 kan du använad dig av try/catch/finally för felhantering. Se exempelvis DevGuru för mer information.
emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg Förr använde man ett event som triggas vid fel, nämligen "window.onerror", men det är varken snyggt eller effektivt. Tack och lov infördes try/catch/finally i och med Javascript 1.4.
try
{
//Gör saker som kanske kan gå fel
}
catch (e)
{
//Något gick snett
}
finally
{
//Oavsett om det gick snett eller inte hamnar jag här. Finally...
}
spetzenMedlem sedan feb. 200415 inlägg Tackar tackar, precis vad jag var ute efter, är det kanske någon som har några förslag för dhtml också.
Mvh Anders Spetz
emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg
spetzen skrev:
är det kanske någon som har några förslag för dhtml också.
DHTML är Javascript + HTML + CSS. De fel som kan uppstå är med andra ord i Javascript.
spetzenMedlem sedan feb. 200415 inlägg Jasså, det ligger till på det viset, jag fick bara i uppgift att kolla upp lite i felhantering om just javascript och dhtml och trodde då självklart att det var två olika saker. Får tacka för alla svar och är mer än nöjd med dem.
MvH Anders Spetz
Peter SMedlem sedan dec. 20025 483 inlägg Glöm inte att använda funktionen acceptera som slutgiltigt svar. :)