webForumDet fria alternativet

Popup-blocker

1 svar · 327 visningar · startad av bwcMikke

bwcMikkeMedlem sedan okt. 2004159 inlägg

Jag skriver en webapplikation åt en kund där man skall beställa saker. Jag har gjort ex. orderbekräftelsen och en del varningsrutor som popup-fönster (window.open).
Nu säger kunden att när besökarna har blockerat popup-fönster så funkar inte detta och att jag MÅSTE lösa detta på något sätt.

Hur funkar popup-blockers av olika typer? Jag trodde att så länge som man öppnar fönster inom samma domän som huvudsidan så släpps dem igenom - men tydligen inte. Jag har aldrig själv fått någon popup-varning på min webbläsare.

Kan man programmera förbi detta på något sätt?

Kan man kontrollera om besökaren har en blocker aktiverad och då upplysa om att man måste lätta på spärren för denna domän?
Jag täntke något i stil med:

fonster=window.open('mittNyafonster.htm')
if (!fonster.focus()){
    alert('Du måste öppna popupspärr för den här domänen');
}

Kan man bara skriva på startsidan att "Sidan förutsätter att den kan öppna popup:er. Kontrollera att din webbläsare godkänner detta". Det brukar ju heta att "Om du har spärr så kan vissa sidor inte fungera 100%". Detta skulle ju befria mig som programmerare från ansvar.

Många frågor och funderingar. Tacksam för era synpunkter och lösningar

Tack på förhand

/Mikke :birp

Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Du kan ju lägga in en länk där användaren kan klicka för att öppna popupen. Som jag har fattat det så är det bara popuper som inte aktiveras av användaren själv som stoppas.

127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)