CalevanMedlem sedan maj 20031 173 inlägg det verkar inte som mitt preload skript fungerar riktigt, hur kan man testa om det gör det?
tanken är att när man klickar på starta på denna sida:
http://217.28.195.189 (redigerad länk)
så ska bilderna redan vara laddade så att de kan visas fort.
tacksam för hjälp!
Hej där Calevan!!
Har du bilderna i samma mapp som bildspel.asp??
CalevanMedlem sedan maj 20031 173 inlägg hej!
som du var inne och nosade på så var det mycket riktigt sökvägen till bilderna som inte var helt korrekt, men det är åtgärdat nu och det verkar fungera!
Nu ville jag bara kolla en sak: när man preloadar alla bilder så läggs de in i internminnet va? kanske inte små smart att förladda massor av bilder á 3 MB styck då... eller hur fungerar det?
Tack!
J.N.Medlem sedan apr. 20031 660 inlägg HEJ!
Calevan skrev:
Nu ville jag bara kolla en sak: när man preloadar alla bilder så läggs de in i internminnet va? kanske inte små smart att förladda massor av bilder á 3 MB styck då... eller hur fungerar det?Tack!
Nej, det vore INTE en bra idé, det innebär ju att besökarna får en väldigt lång laddningstid för din webb. Oavsett om bilderna laddas för att visas direkt, eller för senare ändamål, ska de ju ändå hämtas.
Kan du inte göra bilderna lite mer laddningsvänliga?
CalevanMedlem sedan maj 20031 173 inlägg Det är inte meningen att just denna funktion ska vara så snabbladdad, så om det är så att bilderna bara läggs i cachen och sen hämtas därifrån så vill jag fortfarande ha funktionen. Dock vill jag undvika allt alla bilder lagras i datorns internminne, vilket blir det egentligen?
(det kommer finnas feta varningstexter om hur extremt långsamt den sidan kommer gå att ladda... lovar att visa när det är klart så förstår du säkert varför! )
tack!
Jag håller klart med J.N.!!
Calevan.. alla har inte heller en snabb uppkoppling, detta innebär att de kanske stänger ned din sida innan bilderna laddats!!
CalevanMedlem sedan maj 20031 173 inlägg Sidan är inte menad för alla, bara för de som orkar vänta, i praktiken kanske bara mig. det finns varianter för längre bandbredd/mer otåliga användare... när det blir klart så förstår ni nog :)
får väl helt enkelt testa om bilderna läggs i internminnet eller i cachen då. antar att dotorn börjar hacka väldigt om det läggs i cachen så det kanske går att lista ut då.
CalevanMedlem sedan maj 20031 173 inlägg Lyckas inte riktigt reda ut vad som egenltigen händer med de bilder som man förladdar. Någon som vet?
Peter SMedlem sedan dec. 20025 483 inlägg De bilder du förladdar sparas ned i webbläsarens cache på disk.