Lite mer detaljer...
Yo Pete.
Angående minne, hur mycket minne tros det kunna ta?
Finns det något annat sätt att lagra en databas, som kan läsas in via javascript? Saken är den, att jag inte kan programmera, men jag kan åtminstone begripa mig på JS.
Jag förklarar lite senare exakt hur jag tänkt, kanske kan man lösa det på annat sätt ändå.
Angående DIV taggen. Jag skrev "number" som ID, men jag syftade på ordet "number" och inte något nummer. ID kan lika gärna heta "artikel" eller "blabla".
Så frågan återstår, om jag har en array - jag vet inte exakt vad komponenterna i en array kallas. Så jag beskriver det rent "bildligt".
...
objekt[11]=["101009","Hus","Villa","Garage","Balkong",];
objekt[12]=["101010","Dator,"Skrivare","Floppy","C64",];
objekt[13]=["101011","Bil","Motorcykel","Kanot","Flygplan",];
... osv
Om vi tittar på det fetstilta, så är den första komponenten i array nummer 12 (heter det så?), ett nummer, nämligen 101010
Så min tanke är, att skriptet ska söka efter DIV:en som jag nämnde ovan, den som ex. heter "ARTIKEL", och utläser dess innehåll, som t.ex. är :
<div ID="artikel">101010</div>
När skriptet hittar numret 101010 som är samma innehåll som första "komponenten" i array nummer 12, så ska scriptet ta fram den data som array nummer 12 har lagrat, alltså: Dator, Skrivare, Floppy och C64.
Går det?
Saken är den, att jag vill skapa en slags databas med en mängd information.
Olika script ska "skriva ut" med document.write information som tas ut ur databasen på diverse olika ställen i en tabell.
I en tabell som ser ut så ungefär
[Art.nr]...... [101010]
[Pris] ........ [500 kr]
[Modell]..... [M45]
[Vikt]......... [1,3 kg]
Vi föreställer oss att ovanstående är tabeller; De till vänster är statiska, medan de till höger är dynamiska utom första, alltså art nr.
Den fyller man i manuellt. Ett skript läser numret som står där, och sedan fyller i pris, modell o vikt utifrån databasen.
Hoppas det är tydligt förklarat, låt mig veta annars.
Tack i förhand