Koffe76Medlem sedan aug. 20053 inlägg
Detta är mitt första inlägg, så ni får ursäkta om jag bryter mot nån form av netiquette.
Nu till frågan: jag har en websida med en meny som jag har hittat på nätet och därefter konfigurerat efter mina behov. Dock så önskar jag öppna två frames med ett klick. Har provat lite olika varianter, men utan lycka.
Sidan är: http://www.koffe.se/koffe/ och det jag önskar skall ske är att när jag går till en undermeny skall dels texten i mitten ändras (så som den gör nu) och dels skall bilden till höger ändras (det har jag inte fått till).
Tack på förhand.
/Koffe
bossseMedlem sedan juni 2003718 inlägg
För att detta ska funka så måste filen start.html ligga i mappen sidor
<html>
<head>
<SCRIPT LANGUAGE="JavaScript">
<!--
function lank2(url1,url2)
{
parent.a.location.href=url1;
parent.b.location.href=url2;
}
//-->
</SCRIPT>
</head>
<body>
Ändra två ramar <A HREF="javascript:lank2(' sidor/start.html ' , ' skjorta.html ' ) ; ">
Klicka bara här! </a>
</body>
</html>
Tack bossse!
Den lösningen fungerar, men det var inte riktigt vad jag tänkt mig. Lösningen kräver en aktiv handling, medans jag önskar att uppdateringen av två frames sker med automatik.
Det idealiska hade varit ett litet script som ligger på varje textsida i framen 'text' (d.v.s. den del i mitten som innehåller just text) och som öppnar en bildsida i framen 'skjorta' (den där det just nu är slipssnubbe).
Känns lite svårt att förklara men jag vill alltså att för varje separat text (fotboll, finans, prag, etc.) som man klickar sig till via menyn skall bilden till höger ändra sig så att den visar en bild kopplad till ämnet (för att göra sidan lite roligare helt enkelt).
Tack på förhand
/Koffe
När jag väl hittade rätt sökord så visade det sig vara busenkelt:
<script>window.open('sida','frame');</script>
Erik JuhlinMedlem sedan maj 20007 625 inlägg
Tänk bara på att många popup-blockers blockerar det scriptet.